Archief
Artikelen

Een van de grote bezwaren tegen windmolens is dat ze geen constante stroom leveren. Men kan van zonnepanelen hetzelfde zeggen, maar de zon is minder grillig dan de wind. Beide systemen maken dat er soms te weinig stroom wordt geleverd, of zelfs helemaal niets. Het tekort wordt aangevuld met stroom uit andere bronnen, zoals gas- kolen- en kerncentrales, die men daarvoor snel aan en uit moet zetten, of hoger en lager. Met gas gaat dat nog, maar kolen- en kerncentrales hebben een langere tijd nodig om op te warmen en af te koelen. Een groter probleem ontstaat echter als zon en wind maximaal stroom leveren, want dat is te veel. Het teveel moet tegelijkertijd worden afgenomen, anders slaan de stoppen van het elektriciteitsnet door. In Duitsland krijgen grote bedrijven daarom geld toe als ze op zulke spannende momenten meer stroom willen afnemen. Dat is niet economisch verantwoord. Over de opslag van dat overschot aan stroom wordt dan ook nagedacht.

Een leuk voorbeeld uit Amsterdam, een betonnen bal aan de oude hijsbalk van een grachtenpand, werkt misschien wel voor het zonnepaneel van de bewoner, maar al die draaimolens in die “windparken” zijn veel heftiger, vooral als het tijdens het weekeinde lekker zonnig is en stevig waait, zoals bij voorbeeld vandaag! De vraag hoe men overtollige stroom kan opslaan, is dus dringend. Bij de grote corporatie Vattenval, die NUON heeft overgenomen, kwam men op het idee van BMW accu’s. De website Wat is Duurzaam berichtte enthousiast:

Windpark Alexia bij Zeewolde krijgt 100 BMW i3 accu’s

Het Zweedse energieconcern Vattenfall heeft bij de Duitse autobouwer BMW 1.000 accupakketten besteld. Met de opslagsystemen maakt Vattenfall, het moederbedrijf van Nuon, de energielevering door windparken stabieler.

Update 15 maart 2017: Nog dit jaar levert BMW 1.000 accupakketten met een opslagcapaciteit van 33 kilowattuur per stuk aan aan Vattenfall. De accu’s zijn dezelfde als die BMW’s volelektrische i3 van energie voorzien.

Vattenfall zet de accu’s in bij bestaande en nieuwe windprojecten om pieken in de stroomopbrengst af te vlakken. Het Nuon-windpark Alexia is het eerste project dat gebruik maakt van de opslagsystemen. In eerste instantie plaatst Nuon hier 3.2 megawatt aan accuopslag. Op termijn schaalt Nuon deze installatie op tot een vermogen van 12 megawatt. De andere BMW-accu’s zet Vattenfall in bij windparken in Wales en Duitsland.

Auto-accu’s voor 20 jaar aan windpieken

Het opslagsysteem, opgebouwd uit auto-accu’s, krijgt in eerste instantie een vermogen van 3 megawatt. Volgens Nuon genoeg om maximaal 2.200 huishoudens van elektriciteit te voorzien. De opslagcapaciteit noemt de energieleverancier niet. De businesscase van het systeem zit vooral in het opvangen van de pieken uit de windstroomproductie.”Vergelijk een auto die voortdurend gas geeft, remt, snel optrekt en weer afremt met een auto die constant tachtig kilometer per uur rijdt. Iedereen weet dat de laatste minder brandstof verbruikt en dus efficiënter is”, zegt projectmanager Boudewijn Tjeertes. “Door een batterij bij het windpark te plaatsen zorgen we voor een optimale levering van duurzame stroom aan het stroomnet.”

Epema verwacht het opslagproject in maart volgend jaar op te leveren. De accu’s moeten dan 15 tot 20 jaar mee.

Bijzonder duurzaam is ook deze milieumaatregel niet: na 15 tot 20 jaar moet men de accu’s vervangen. De gemiddelde oma is vier keer zo duurzaam! Wat zouden dat voor accu’s zijn? De BMW i3 is een volledig elektrische personenauto (het vet is door mij gezet):

Kom maar op met de toekomst van elektrisch rijden. Want die toekomst begint nu. De nieuwe generatie BMW i3 en de sportieve BMW i3s zijn namelijk niet alleen 100% elektrisch, maar ook geavanceerder, sterker en sneller dan ooit. Zo kunt u na slechts 3 uur thuis opladen al een actieradius tot 260 kilometer hebben. Dus kom maar op.

Omdat die windmolens op zich al niet milieuvriendelijk blijken, zoals men ons graag wil doen geloven, vroeg ik me af wat er in die accu’s zou zitten, maar dat zegt BMW er niet duidelijk bij. Waarschijnlijk zijn het de meest gangbare: Lithium-ion-accu’s, wat inhoudt: het mondiaal vrij schaarse lithium met plus- en minpool van kobalt- en mangaanoxide. Hoe milieuvriendelijk zou dat zijn? Waar komen die stoffen vandaan, hoe worden ze gedolven of geproduceerd? Het gaat per batterij wel steeds om een container met accu’s!

Lithium is een zout en het komt uit Chili: Zo wordt lithium voor je (smartphone)batterij gewonnen

Here’s Where the Juice That Powers Batteries Comes From duurt 6 minuten.

Containers vol met lithiumbatterijen in Zeewolde! Maar de pers was er lyrisch over!

Geen windvlaag gaat meer verloren in Prinses Alexia Windpark Zeewolde

Sacha Wunderink 28-06-17

Met 88 batterijen uit een BMW i3 draaien de wieken in het Prinses Alexia Windpark in Zeewolde nooit meer voor niets. Als er meer energie wordt opgewekt dan het stroomnet nodig heeft, kan dat vanaf woensdag worden opgeslagen in de megabatterij.

De batterij wordt de komende tijd uitgebreid tot twaalf megawatt, wat gelijk staat aan acht zeecontainers vol batterijen en elektronica.

Bijzonder duurzaam is deze oplossing niet, zoals ook blijkt uit berichten in Duurzaam Bedrijfsleven:

Het Prinses Alexia Windpark van Nuon in Zeewolde wordt voorzien van batterijen die stroom uit windmolens opslaan. Nuon claimt een primeur, want nog nergens is er sprake van batterijen gekoppeld aan windmolens.

De batterijen in het Prinses Alexiapark hebben een totaal vermogen van 3 megawatt en zijn opgebouwd met autoaccu’s. Dat is voldoende om 1.800 tot 2.200 huishoudens van stroom te voorzien. Op termijn breidt Nuon de capaciteit uit naar 12 megawatt in acht batterijen. De bedoeling is dat de accu’s vijftien tot twintig jaar mee kunnen.

Alfen levert mega energie-opslag van BMW batterijen aan Nuon

De superbatterij van 3 megawatt bij het windpark is woensdag geopend, meldt Alfen, de leverancier van het systeem, in een persbericht. Door batterijen uit auto’s van BMW te koppelen, ontstaat een mega energie-opslagsysteem. Dit systeem slaat bij veel wind en weinig vraag het overschot op voor wanneer het stroomnet de energie nodig heeft. In mei dit jaar realiseerde Alfen een 1 megawatt-opslagsysteem gekoppeld aan windpark Giessenwind bij Giessenburg.

Besef wel dat men nu al jaren in hoog tempo de hele kust en de zee vol bouwt met zwaaipalen, maar dat een behoorlijke batterij voor die mallemolens nog in ontwikkeling is. Een container vol autobatterijen is volgens mij een noodoplossing. De enige die daar baat bij heeft, is de producent van die accu’s (BMW?). Ook in de VS is men op dit probleem gestuit, zowel van de overtollige stroom, als van de extreme elementen waaruit batterijen meestal bestaan. Iemand kwam op het idee van batterijen met ijzer in zout water. Goedkoop en milieuvriendelijk, maar wel zwaar. In een auto zijn deze accu’s daarom onbruikbaar, maar een windmolen blijft staan waar hij staat. Het gewicht van de batterij doet dan niet ter zake. Deze ijzer-accu’s bestaan kennelijk reeds. Bij het volgende filmpje heb ik echter mijn twijfels, het klinkt te mooi om waar te zijn. Daarbij is de scheikunde die dit proces regelt, me niet duidelijk. Misschien werkt het…

Battery Fueled by Iron and Water Could Transform the Power Grid

The Good Stuff
Gepubliceerd op 28 jun. 2018

Professor Donald Sadoway heeft een andere batterij ontwikkeld en deze wordt inmiddels in productie genomen. Het heeft de aandacht van de media, zoals blijkt uit dit filmpje van CBC News:

The battery that could make mass solar and wind power viable | Dispatch duurt 5 minuten.

CBC News: The National
Gepubliceerd op 12 dec. 2018
Renewables are growing, but even if they could some day replace fossil fuels, there’s a problem: that energy needs to be stored. Currently battery tech isn’t up to the task, but the solution to one of the world’s most pressing problems might just be sitting in Marlborough Massachusetts.

In deze TED talk legt professor Donald Sadoway uit hoe het werkt. Hij weet waarover hij praat en zijn batterij lijkt goed te werken. Goedkoop en duurzaam, met als inhoud magnesium, zout en antimoon. Sluit er een windmolen op aan en de energie wordt opgeslagen in een container met deze batterijen, tot een stroomsterkte van 2 megawatt. Zou men alle windmolens voorzien van zo’n batterij, dan is in elk geval een probleem opgelost.

Donald Sadoway: The missing link to renewable energy duurt 15 minuten.

TED
Gepubliceerd op 26 mrt. 2012
http://www.ted.com What’s the key to using alternative energy, like solar and wind? Storage — so we can have power on tap even when the sun’s not out and the wind’s not blowing. In this accessible, inspiring talk, Donald Sadoway takes to the blackboard to show us the future of large-scale batteries that store renewable energy. As he says: “We need to think about the problem differently. We need to think big. We need to think cheap.”

Overigens pleit ik beslist niet voor meer windmolens! Ze zijn slecht voor het milieu, vooral in China waar de grondstof voor de dynamo vandaan komt, maar ook daar waar ze staan te draaien en daar waar ze heengaan als ze versleten zijn. De wieken zijn van een onverteerbaar composiet dat veel energie kost om het te maken en dat door de natuur niet wordt afgebroken. Ook dode vogels en horizonvervuiling zijn met een batterij niet opgelost. Op dit moment zijn die windmolens echter zelfs niet rendabel. Misschien wordt dat anders als men de overtollige stroom kan opslaan. Voor wie meer wil weten over de werking van de batterij van Sadoway, is er deze langere lezing voor Stanford University:

Don Sadoway | Innovation in Stationary Electricity Storage: The Liquid Metal Battery duurt 48 minuten.

Stanford Precourt Institute for Energy
Gepubliceerd op 7 nov. 2016
“Innovation in Stationary Electricity Storage: The Liquid Metal Battery”
Donald R. Sadoway, Professor, Materials Science and Engineering, MIT
Energy Seminar – October 31, 2016

Share and Enjoy:
  • NuJIJ
  • Twitter
  • Facebook
  • Hyves
  • RSS
  • email

7 Reacties op “Windmolens met stroomopslag in batterijen: update”

  • mr.drs.Bou:

    De eerste versie van dit artikel stamt van donderdag 7 februari na 4 uur. Maar ik was er niet tevreden over. Ik wilde bij voorbeeld meer weten over die lithiumbatterijen. Vandaar deze update op zaterdag 9 februari.

  • Matt:

    Waterstof binden met CO2 lijkt de beste oplossing.
    https://twitter.com/BakkMatt/status/1094543594566889473
    Ik plaats gelijk de link naar dit BOU artikel op twitter

  • andre:

    Hoi Bou, Alles is toch tegenwoordig mogelijk. De opslag van energie is gewoon een kwestie van geld. Een goede batterij? ja natuurlijk dit kan. Ook kan je de energie opslaan/omzetten in iets wat je kan bewaren zoals bijvoorbeeld waterstof. Heel hip en trendy maar rete duur.

    Maar er is in mijn kennis maar 1 persoon die de wetenschap andersom heeft benaderd en dat is Nicolas Tesla. Hij begreep als uniek persoon de theorie en ging daarmee aan de slag in de praktijk. Wij als domme aardbewoners doen alles andersom om iets te kunnen begrijpen, praktijk en daar een theorie omheen verzinnen. Don Sadoway is maar een prutser met een ouderwets en achterhaald tabelletje.

    https://www.acs.org/content/acs/en/education/resources/highschool/chemmatters/past-issues/2018-2019/february-2019/periodic-table-turns-150.html

    De echte kennis is ooit gestart bij de rus Medenleev en de nieuwe generatie Nikola Teslas gaat het afmaken met dank aan Rusland.

    Bij ons in het oh zo rijke westen draait het maar om 1 ding en dat is geld met daarboven de macht.

  • andre:

    Deze foto vind ik wel leuk. gejat van RT.com waarmee ze eigenlijk bedoelen een grens om mensen tegen te houden zeg maar de droom van Trump en de werkelijkheid in memory de Berlijnse muur. Maar onbewust zie je hier een grens tussen de EU waanzin windmolens en de Krim.

    https://cdni.rt.com/files/2018.12/original/5c26b386dda4c809388b4585.png

  • mr.drs.Bou:

    Lithium batterijen, dat is pas duurzaam! Tot de lithium OP is, want dat element is schaars…

    The Renewable Revolution Has A Lithium Problem

    Lithium is an essential component to many kinds of batteries, thanks to its lightweight and highly reactive properties. This makes lithium an essential element in the renewable energy sector because, in order for renewable energy to work on a grand scale, massive amounts of energy storage potential are paramount. Even when the sun isn’t shining on solar panels and the wind isn’t turning turbines, energy demand stays constant. On top of being a key component of energy storage, lithium is also an essential ingredient in the batteries that power both hybrid and electric vehicles, another big part of the plan for a sustainable energy future.

    If all the conventionally-fueled cars in the world were replaced with electric cars overnight, the global supply of lithium would be completely depleted in just approximately fifty years. Yes, this is purely hypothetical; about three million electric cars are currently in use globally–just a drop in the automotive ocean. That being said, that number is projected to skyrocket over the next decade, reaching a global fleet of approximately 125 million by 2030.

  • mr.drs.Bou:

    Die lithium batterijen blijken nogal brandbaar:

    Another Tesla driver burned to death

Laat een reactie achter