Archief
Artikelen

“Music is a world within itself, it’s a language we all understand.” Dat is de openingsregel uit “Sir Duke” (Duke Ellington) van Stevie Wonder.

En dat is precies de reden dat het belangrijk is voor de machthebbers om die wereld onder controle te hebben.

De afgelopen jaren liggen vooral de geschreven en gesproken main stream media onder vuur bij alternatieve nieuwskanalen. Maar laten we de censuur binnen main stream muziekindustrie eens onder de loep nemen.

Mijn vorige artikel is gewijd aan Cornelis Vreeswijk, een opvallend muziektalent dat binnen de Nederlandstalige muziek niet de bekendheid kreeg die hij verdiende. Hij schopte met zijn maatschappijkritische teksten tegen menig heilig huisje aan en dan wordt je de mond gesnoerd.

Muziek is een krachtig middel om ons op gevoelig vlak, onze gevoelige snaar, te raken. Een klein beetje theorie helpt daarbij om het beter te begrijpen. Geluid is een verzamelnaam voor alles wat je kunt horen en ontstaat doordat de lucht in trilling wordt gebracht. Deze trillingen/frequenties kunnen in Hertz gemeten worden. Dit filmpje licht een tipje van de sluier.

The Secrets of Vibration and Frequency (The Power of Sound) duurt 13 minuten.

Door te spelen met deze frequenties zijn we in staat muziek te maken. Muziek is zo oud als de mensheid zelf. Hoewel er over smaak niet valt te twisten, hebben we gemeen dat we allemaal wel melodieën of deuntjes kennen die ons emotioneel raken. Muziek appelleert aan onze gemoedstoestand. Een boodschap verpakt in een melodie blijft stevig hangen in ons emotionele geheugen. Dat verschilt dus van een geschreven of een gesproken boodschap. De reden is waarschijnlijk dat als het melodietje ons grijpt, we geneigd zijn het te herhalen, waardoor het inslijpt in ons onderbewuste.

Nu terug naar de censuur:

Good Interview Example Frank Zappa Censorship Debate (1980’s)

Uit dit fragment wordt duidelijk dat Al (climate change) Gore en zijn vrouw Tipper zich openlijk bemoeiden met censuur binnen de Pop/Rock muziek. The Parents Music Resource Center (PMRC) is een Amerikaans comité, dat in 1985 is opgericht om ouders informatie te verschaffen en te waarschuwen tegen verruwing van taalgebruik in de populaire muziek. Het comité werd opgericht door vier vrouwen uit Washington, namelijk Tipper Gore, de vrouw van senator Al Gore, Susan Baker, Pam Howar en Sally Nevius. Uiteindelijk groeide het comité tot 22 deelnemers. De hypocrisie druipt af van deze club, die tot “doel” had de gevoelige kinderzieltjes te beschermen. In het volgende fragment wordt Frank Zappa als getuige gehoord bij de PMRC Senate Hearing on Rock Lyrics.

Frank Zappa at PMRC Senate Hearing on Rock Lyrics duurt 33 minuten.

De werkelijke reden was om maatschappijkritische geluiden binnen de muziek monddood te maken. Zolang liedjes over kalverliefde en dergelijke gaan is er niets aan de hand. Maar als dat niet lukt, loopt een artiest het risico om echt gedood te worden. Vaak door een zogenaamde “gestoorde lone wolf” of gezelfmoord door een overdosis drugs en farmapillen. Soms heeft een Air crash de voorkeur. (John Denver, Stevie Ray Vaughan) Enkele voorbeelden: John Lennon en Bob Marley.

John Lennon verwierf in de jaren 60 van de vorige eeuw wereld bekendheid met de Beatles en in hun beginperiode gingen hun songteksten voornamelijk over onschuldige kalverliefde-achtige onderwerpen. Toen hij later politiek actief werd binnen de vredesbeweging, werd hij als wereldberoemd en invloedrijk pop icoon een gevaar voor de gevestigde orde en moest hij van het toneel verdwijnen.

A Poisoned World ~ Why the Illuminati Killed John Lennon duurt 9 minuten.

Met zijn protest songs over vreedzame revolutie met religieus/spirituele lading (Rastafary movement) vormde ook Bob Marley een gevaar voor de gevestigde orde.  Hij was politiek actief tegen onderdrukking en armoede. Er werd een aanslag op hem en zijn gezin gepleegd, die ze overleefden. In de volgende documentaire worden vraagtekens gezet bij het voortijdig overlijden aan kanker van Bob Marley en de mogelijke rol die de CIA hierbij speelde.

Who Killed Bob Marley Documentary – Strange Universe Documentary duurt 8 minuten.

Frank Zappa maakt in het volgende fragment duidelijk dat mensen met een creatief talent, door de geschiedenis heen, vaak een gevaar vormden voor de machthebbers.

Frank Zappa – Lost Interview – Problems with Democracy(6-7) duurt 9 minuten.

De muziekindustrie houdt door middel van verplichtende en beperkende voorwaarden van gecontracteerde artiesten een deel van deze creatieve geesten aan de leiband. Hoor je niet bij de uitverkorenen, dan betekent dat niet dat jouw talent niet bestaat of dat je niet goed genoeg bent. Feitelijk fungeert de muziekindustrie als poortwachter en bepaalt welke muziek wij wel en niet te horen krijgen. Als een artiest probeert uit de greep te komen van de platenbaas wordt het leven hem behoorlijk zuur gemaakt. Zo wordt hij in de media zwart gemaakt of beschuldigd van onfrisse zaakjes. Prince en Michael Jackson kregen hiermee te maken. Juridisch gezien heb je je naam verkocht en is het een merk geworden. Daarom veranderde Prince zijn naam in “The Artist Formaly Known as Prince” om weer meer artistieke vrijheid te krijgen.

The Artist formerly know as Prince 1997 Interview duurt 13 minuten.

Michael Jackson’s ziel en die van zijn broertjes en zusjes werden al door hun vader aan de industrie verkocht toen ze nog kinderen waren. Latoya Jackson doet in het volgende interview letterlijk een boekje open hoe het er vroeger aan toe ging in Huize Jackson.

LaToya Jackson Opens Up About Sexual Abuse duurt 5 minuten.

Prince en Micheal Jackson overleden volgens de officiële kanalen aan een overdosis slaap- en kalmeringsmiddelen. De lijst van beroemdheden die een zelfde lot beschoren was is eindeloos. Denk maar aan Elvis of Whitney Houston. (R.I.P.) In het filmpje hieronder nogmaals een opsomming van beroemdheden die op een verdachte manier voortijdig aan hun einde kwamen.

10 Famous People That Were Killed By The Illuminati duurt 3 minuten.

Op BOUblog staat een artikel over Rising Appalachia, twee zingende zussen die deel uitmaken van een nieuwe stroming binnen de muziek die zaken liever in eigen beheer houden. Zonder tussenkomst van de muziekindustrie toeren ze de wereld rond.

Rising Appalachia- Medicine [Official Music Video]

Blijf lekker je eigen creatieve ding doen, muziek maken, schrijven (op BOUblog bijvoorbeeld) of schilderen. Doe het voor jezelf en je directe omgeving en geniet ervan. “Het streven naar roem en faam kan je duur komen te staan”.

Share and Enjoy:
  • NuJIJ
  • Twitter
  • Facebook
  • Hyves
  • RSS
  • email

35 Reacties op “De muziekindustrie en censuur”

  • mr.drs.Bou:

    Drs. P – de markt (met tekst op YouTube)

  • mr.drs.Bou:

    Theo Thuis, dit vind ik zelf de beste van drs. P.:

    Drs.P – De Commensaal (Trapportaal) (1957)

    Alleen de laatste regels herinner ik me anders. In deze oudere versie zingt hij: Wij zijn ruimdenkend allemaal, maar niet bij ons in ’t trapportaal.
    Later is dat veranderd in : Zo’n juffrouw hoort in het kanaal en niet bij ons in ’t trapportaal.
    Die laatste zin is geniaal!
    Vrouwen tegen seksueel geweld was toen nog niet uitgevonden… Vandaar!

    • Theo Thuis:

      Inderdaad ook een geniaal nummer, bedankt Bou! De Commersaal was ook mijn eerste Drs. P ervaring, te gast bij Willem Duys in 1964. Daar zingt hij inderdaad zo’n juffrouw hoort in het kanaal en niet bij ons in het portaal. Het is dus geen Mandela-effect!
      Groetjes Theo
      Drs. P – allereerste t.v. optreden 1964 – bij Willem Duys:
      https://www.youtube.com/watch?v=db_35GDjc0s

  • Groene Wolf:

    The CIA (drugs)war on musicians and activists. Een nieuw uit te brengen film over het onderwerp wat we hierboven ook al eens bespraken. Zo maakt de CIA drugsgebruik onder jongeren populair en nog veel meer interessante feiten.
    https://www.youtube.com/watch?v=JNq6CiCgJuU

    The CIA & Drugs As WEAPONS Against Us duurt 46 minuten.

    SGTreport
    Gepubliceerd op 5 mrt. 2019
    Author and filmmaker John Potash returns to SGT Report to discuss how the CIA and the powers that ought not be use drugs as a weapon against us.

  • Groene Wolf:

    https://www.pzc.nl/show/tv-kijkers-lijnrecht-tegenover-elkaar-over-pedodocu-leaving-neverland~a482cf3b/
    Dit is ook weer zo’n raar verhaal verhaal. Terecht zeggen sommige Michael Jackson fans dat ze bewijzen en feiten missen in de documaintaire. Ook kan Jackson zich niet meer verweren, omdat hij al omgelegd werd. Zelf had ik altijd een beetje medelijden met de Jackson kinderen, omdat ze allen zwaar mishandeld en misbruikt zijn door hun vader Joe. Dat is vermoedelijk de reden dat die Jacksons soms wat bizar gedrag vertonen. The Jacksons zijn en blijven enorm getalenteerde muzekanten. And that’s a fact!

  • Groene Wolf:

    https://www.youtube.com/watch?v=ZuVXfbHNmhw&feature=share
    Jaimy Kemkes heeft deze docu over Michael Jackson gemaakt. Jaimy is boos en upset over de (slechte) docu Leaving Neverland die werd uitgezonden door de VPRO. Naar aanleiding daarvan maakte hij deze YouTube. Complimenten Jaimy, ik hoop dat ie viral gaat op Facebook en de rest van de wereld.

    Michael Jackson Is INNOCENT. duurt 23 minuten.

  • Groene Wolf:

    De Vaginale Trompetiste – Borreltijd
    https://www.youtube.com/watch?v=RL_KxODHLp0&fbclid=IwAR2bqLCGYzCkSTqoqbU8w4iS0GQ8l5cs2B2FlfqDspTJZtxPTgSmfsfM-C0

    Vaginale trompettiste (Petit Populair)

    Gepubliceerd op 1 mrt. 2008
    ‘Ze is haar carrière begonnen bij James Last. En tijdens een van de vele repetitieperiodes kwam ze erachter dat ze nog een paar andere lippen had waar ze uit kon toeteren.’

Laat een reactie achter