Archief
Artikelen

“Music is a world within itself, it’s a language we all understand.” Dat is de openingsregel uit “Sir Duke” (Duke Ellington) van Stevie Wonder.

En dat is precies de reden dat het belangrijk is voor de machthebbers om die wereld onder controle te hebben.

De afgelopen jaren liggen vooral de geschreven en gesproken main stream media onder vuur bij alternatieve nieuwskanalen. Maar laten we de censuur binnen main stream muziekindustrie eens onder de loep nemen.

Mijn vorige artikel is gewijd aan Cornelis Vreeswijk, een opvallend muziektalent dat binnen de Nederlandstalige muziek niet de bekendheid kreeg die hij verdiende. Hij schopte met zijn maatschappijkritische teksten tegen menig heilig huisje aan en dan wordt je de mond gesnoerd.

Muziek is een krachtig middel om ons op gevoelig vlak, onze gevoelige snaar, te raken. Een klein beetje theorie helpt daarbij om het beter te begrijpen. Geluid is een verzamelnaam voor alles wat je kunt horen en ontstaat doordat de lucht in trilling wordt gebracht. Deze trillingen/frequenties kunnen in Hertz gemeten worden. Dit filmpje licht een tipje van de sluier.

The Secrets of Vibration and Frequency (The Power of Sound) duurt 13 minuten.

Door te spelen met deze frequenties zijn we in staat muziek te maken. Muziek is zo oud als de mensheid zelf. Hoewel er over smaak niet valt te twisten, hebben we gemeen dat we allemaal wel melodieën of deuntjes kennen die ons emotioneel raken. Muziek appelleert aan onze gemoedstoestand. Een boodschap verpakt in een melodie blijft stevig hangen in ons emotionele geheugen. Dat verschilt dus van een geschreven of een gesproken boodschap. De reden is waarschijnlijk dat als het melodietje ons grijpt, we geneigd zijn het te herhalen, waardoor het inslijpt in ons onderbewuste.

Nu terug naar de censuur:

Good Interview Example Frank Zappa Censorship Debate (1980’s)

Uit dit fragment wordt duidelijk dat Al (climate change) Gore en zijn vrouw Tipper zich openlijk bemoeiden met censuur binnen de Pop/Rock muziek. The Parents Music Resource Center (PMRC) is een Amerikaans comité, dat in 1985 is opgericht om ouders informatie te verschaffen en te waarschuwen tegen verruwing van taalgebruik in de populaire muziek. Het comité werd opgericht door vier vrouwen uit Washington, namelijk Tipper Gore, de vrouw van senator Al Gore, Susan Baker, Pam Howar en Sally Nevius. Uiteindelijk groeide het comité tot 22 deelnemers. De hypocrisie druipt af van deze club, die tot “doel” had de gevoelige kinderzieltjes te beschermen. In het volgende fragment wordt Frank Zappa als getuige gehoord bij de PMRC Senate Hearing on Rock Lyrics.

Frank Zappa at PMRC Senate Hearing on Rock Lyrics duurt 33 minuten.

De werkelijke reden was om maatschappijkritische geluiden binnen de muziek monddood te maken. Zolang liedjes over kalverliefde en dergelijke gaan is er niets aan de hand. Maar als dat niet lukt, loopt een artiest het risico om echt gedood te worden. Vaak door een zogenaamde “gestoorde lone wolf” of gezelfmoord door een overdosis drugs en farmapillen. Soms heeft een Air crash de voorkeur. (John Denver, Stevie Ray Vaughan) Enkele voorbeelden: John Lennon en Bob Marley.

John Lennon verwierf in de jaren 60 van de vorige eeuw wereld bekendheid met de Beatles en in hun beginperiode gingen hun songteksten voornamelijk over onschuldige kalverliefde-achtige onderwerpen. Toen hij later politiek actief werd binnen de vredesbeweging, werd hij als wereldberoemd en invloedrijk pop icoon een gevaar voor de gevestigde orde en moest hij van het toneel verdwijnen.

A Poisoned World ~ Why the Illuminati Killed John Lennon duurt 9 minuten.

Met zijn protest songs over vreedzame revolutie met religieus/spirituele lading (Rastafary movement) vormde ook Bob Marley een gevaar voor de gevestigde orde.  Hij was politiek actief tegen onderdrukking en armoede. Er werd een aanslag op hem en zijn gezin gepleegd, die ze overleefden. In de volgende documentaire worden vraagtekens gezet bij het voortijdig overlijden aan kanker van Bob Marley en de mogelijke rol die de CIA hierbij speelde.

Who Killed Bob Marley Documentary – Strange Universe Documentary duurt 8 minuten.

Frank Zappa maakt in het volgende fragment duidelijk dat mensen met een creatief talent, door de geschiedenis heen, vaak een gevaar vormden voor de machthebbers.

Frank Zappa – Lost Interview – Problems with Democracy(6-7) duurt 9 minuten.

De muziekindustrie houdt door middel van verplichtende en beperkende voorwaarden van gecontracteerde artiesten een deel van deze creatieve geesten aan de leiband. Hoor je niet bij de uitverkorenen, dan betekent dat niet dat jouw talent niet bestaat of dat je niet goed genoeg bent. Feitelijk fungeert de muziekindustrie als poortwachter en bepaalt welke muziek wij wel en niet te horen krijgen. Als een artiest probeert uit de greep te komen van de platenbaas wordt het leven hem behoorlijk zuur gemaakt. Zo wordt hij in de media zwart gemaakt of beschuldigd van onfrisse zaakjes. Prince en Michael Jackson kregen hiermee te maken. Juridisch gezien heb je je naam verkocht en is het een merk geworden. Daarom veranderde Prince zijn naam in “The Artist Formaly Known as Prince” om weer meer artistieke vrijheid te krijgen.

The Artist formerly know as Prince 1997 Interview duurt 13 minuten.

Michael Jackson’s ziel en die van zijn broertjes en zusjes werden al door hun vader aan de industrie verkocht toen ze nog kinderen waren. Latoya Jackson doet in het volgende interview letterlijk een boekje open hoe het er vroeger aan toe ging in Huize Jackson.

LaToya Jackson Opens Up About Sexual Abuse duurt 5 minuten.

Prince en Micheal Jackson overleden volgens de officiële kanalen aan een overdosis slaap- en kalmeringsmiddelen. De lijst van beroemdheden die een zelfde lot beschoren was is eindeloos. Denk maar aan Elvis of Whitney Houston. (R.I.P.) In het filmpje hieronder nogmaals een opsomming van beroemdheden die op een verdachte manier voortijdig aan hun einde kwamen.

10 Famous People That Were Killed By The Illuminati duurt 3 minuten.

Op BOUblog staat een artikel over Rising Appalachia, twee zingende zussen die deel uitmaken van een nieuwe stroming binnen de muziek die zaken liever in eigen beheer houden. Zonder tussenkomst van de muziekindustrie toeren ze de wereld rond.

Rising Appalachia- Medicine [Official Music Video]

Blijf lekker je eigen creatieve ding doen, muziek maken, schrijven (op BOUblog bijvoorbeeld) of schilderen. Doe het voor jezelf en je directe omgeving en geniet ervan. “Het streven naar roem en faam kan je duur komen te staan”.

Share and Enjoy:
  • NuJIJ
  • Twitter
  • Facebook
  • Hyves
  • RSS
  • email

31 Reacties op “De muziekindustrie en censuur”

  • Matt:

    Mijn aandacht is vooral getrokken door eerst even op de filmpjes van Frank Zappa te klikken, een opzienbartend verhaal!

  • mr.drs.Bou:

    Dank je wel, Groene Wolf.
    Op dit moment ben ik “Weird Scenes Inside the Canyon” aan het lezen. Het gaat over de muzikanten die zich vanaf 1965 verzamelden in de Laurel Canyon in de Hollywood Hills van Los Angeles. En het rare is: de een na de ander valt dood neer! Niet alleen de popsterren, maar ook hun managers, roadies en zo voort! Als ik het uit heb, kom ik er wel op terug, want in die vrolijke hippe pop-scene van love en flower power vallen wel erg veel doden!

  • mr.drs.Bou:

    Dank je wel, Matt. ik ben nog bezig in dat boek, maar het telt 300 pagina’s. Ik ben nu voorbij pagina 200 en op iedere pagina valt wel een dode. Ik zal je video even embedden:

    Dave McGowan: Laurel Canyon Conspiracy on The Electric Pyramid duurt een uur en 38 minuten.

    Ook zag ik dat er nog deze was:

    Laurel Canyon and the Covert Military Connection to 60’s Rock – Zeph Daniel, Dave McGowan duurt een uur en 5 minuten.

    En als je op YouTube even aan een draadje trekt, dan komt er altijd nog meer:

    The Secret CIA Campaign to Influence Culture: Covert Cultural Operations (2000) duurt een uur.

    Maar ik wil nu eerst dat boek uit lezen, want er vallen doden op iedere pagina! Flower Power, Love and Freedom, maar achter deze sceene staat de duivel in de schaduw. Het is een raar verhaal!

  • Theo Thuis:

    Het echte verhaal over het ontstaan van de Power Flower blijft zeer boeiend en ontnuchterend voor de hippies. Op hoeveel dooie ben je uitgekomen Bou, 300?
    Grappig dat je Zappa’s blik op de censuur gebruikt. Het blijft een genot om te luisteren naar zijn nuchtere realistische kijk op alles, maar het grootste genot blijft zijn muziek:
    Frank Zappa: Shut Up ’n Play Yer Guitar Some More duurt bijna 7 minuten

  • mr.drs.Bou:

    Goede morgen, Theo Thuis. Ik heb de video even embedded en inderdaad, Zappa maakte geweldige muziek! Maar laat me even een misverstand uit de weg ruimen: Bovenstaand artikel is niet van mijn hand, maar van Groene Wolf die mijn uitnodiging om zelf artikelen te schrijven heeft aangenomen. Groene Wolf weet veel meer van muziek dan ik, daarom ben ik blij met deze bijdrage.
    Dat ik zelf dat boek van Dave McGowan zat te lezen, is stom toeval, Groene Wolf wist dat niet. De reden dat ik in dat boek geïnteresseerd was, heeft niet zozeer te maken met mijn (onduidelijke) liefde voor popmuziek, als wel met het feit dat ik in 1974 in Los Angeles woonde, en nog wel in Hollywood, vlak bij Laurel Canyon. Ik werkte in de San Fernando Valley, maar ik maakte beslist geen deel uit van de pop-scene. Mijn eigen hang-out was Barney’s Beanery en die bar komt in het hele boek niet voor. Ik heb even rondgesnuffeld op hun website, maar het is sindsdien wel een tingeltangel tent geworden. 😉
    Ik heb het boek nu bijna uit en ik denk dat ik het dan aan Groene Wolf wil geven. Groene Wolf, misschien wil jij het lezen? Jij bent beter thuis dan ik in de muziek-scene.

  • yvonne:

    Bedankt voor je artikel Groene Wolf, dan ben je denk ik ook bewust van dit artikel…https://www.ninefornews.nl/trilt-muziek-die-gestemd-is-op-432-hz-op-een-goddelijk-niveau/ het verschil is namelijk echt goed te horen….
    Groet Yvonne.

  • Treowd:

    Aan alles zit natuurlijk twee kanten zo niet meerdere , maar met auto-tuning helpen de duistere machten achter de schermen – ook in de muziek industrie – een handje mee om hun favorieten aan de top te krijgen. En daarmee is niet alleen slechts Cher geholpen in de laatste jaren. (do you believe…) Er zijn ook echte ware stemmeesters, meesteressen maar het oog en vooral de comercie wil ook wat… https://en.wikipedia.org/wiki/Auto-Tune

  • Treowd:

    Auto-Tune – The Truth – The Lie – What They Don’t Want Music Lovers To Know

    https://www.youtube.com/watch?v=RAk26chtKdQ

  • Treowd:

    Ook een ware stemmeester ?
    The Secrets Behind Freddie Mercury’s Legendary Voice
    https://www.youtube.com/watch?v=p3MjsrMNCbU

  • mr.drs.Bou:

    In 1974 reed ik dus up en down Laurel Canyon, van Hollywood naar de San Fernando Valley, waar ik werkte, en terug naar Hollywood, over de Hollywood Hills en door de Canyon. Een half uurtje rijden. Op mijn autoradio was dit liedje te horen, iedere morgen, iedere late middag, iedere avond:

    Gordon Lightfoot Sundown

    Het blijft nu in mijn hoofd spoken. GOD damn the pusherman!

  • Theo Thuis:

    Groene Wolf nog bedankt voor het artikel en Bou bedankt voor het rechtzetten en het spokende deuntje…ook uit de Canyon? Hij leefde in die tijd ook in LA…
    In 2007 reed ik, samen met een dame die geen auto-tune nodig heeft, door de Canyon. Luisterend naar muziek van Zappa en ik verplicht meezingend, zoals ik altijd van haar moest doen, tijdens de vele ritjes die we samen gemaakt hebben.
    Afsluitend nog wat sluikreclame voor mijn dame zonder auto-tune, door mijzelf gefilmd tijdens haar optreden op Parkpop 2004 in het haagse Zuiderpark:
    Beth Hart: Am I The One
    https://www.youtube.com/watch?v=KoIW8rDxpzg

    • mr.drs.Bou:

      Beste Theo, ik herinner me ook nog dat ik naar een concert in de beroemde Hollywood Bowl ben geweest, maar vraag me niet wie daar optraden. Een ander liedje dat in herinnering aan die tijd in mijn hoofd spookt, is van John Denver, lid van de “alternatieve” scene!
      Beth Hart is echt te vies om hier te embedden. 😉 Wat een geweldige bilspleet heeft die vrouw! En dan de security! Geef mij maar Bach, Mozart, Vivaldi, Tsjaikovski of een Indiase Raga. Wat een geschreeuw, wat een pijn aan mijn oren! Deze Amerikaanse “cultuur” is geen cultuur!

  • mr.drs.Bou:

    Lieve luisteraars, ik ben beslist geen fan van Zappa. In mijn puberteit, terwijl de discussie toen nog ging over Elvis versus Cliff, of tussen Beatles an Stones, was ik als meisje stiekem verliefd op Harry Belafonte.

    Mijn eerste zelf gekochte langspeelplaat zal vrijwel niemand nog kennen, maar lekker is het wel!! Dit is mijn jeugdsentiment: Signifying Monkey, stay up in your tree, you are always lying… 🙂 Geniet!

    Oscar Brown Jr. – Sin & Soul [FULL ALBUM] (Columbia ‎CL1577) 1960 duurt 54 minuten.

  • mr.drs.Bou:

    Heb nog even een swingende single uit mijn “jeugdsentiment”:

    Lee Dorsey – Working In The Coal Mine (1966)

  • Groene Wolf:

    Regelmatig volg ik deze website, SGT Report. Vanmorgen bekeek ik de volgende video: https://www.youtube.com/watch?v=TwNIQ3I3OXo In het eerste deel wordt ook gerefereerd aan het gesleutel aan de Hertz frequencies binnen de muziek(industrie). Verderop komt het nieuws dat Nicolas Sarkozy, de oud-president van Frankrijk gearresteerd zou zijn omdat hij voor zijn campagne 50 miljoen Euro van Moamar Ghadafi had gecasht. (al bekend op Boublog) Indertijd was Sarkozy gehuwd met Carla Bruni: https://nl.wikipedia.org/wiki/Carla_Bruni. Dat huwelijk was een mooie kruiwagen om wat hitjes te scoren. https://www.youtube.com/watch?v=QAlo_1zQDuo Carla Bruni: Quelqu’un m’a dit. Over smaak valt natuurlijk niet te twisten. Theo, persoonlijk vind ik Beth Hart best prettig om naar te luisteren en daar gaat het om. Iedereen bedankt voor de positieve reacties op dit artikel.

  • mr.drs.Bou:

    Theo Thuis en Groene Wolf, ik heb even gezocht naar Beth Hart en ze kan inderdaad zingen!

    Beth Hart – Lights On (Live)

    Voor de liefhebbers is hier een afspeellijst:
    https://www.youtube.com/watch?v=o4VLc8nUWhg&list=RDo4VLc8nUWhg

    • Theo Thuis:

      Was misschien wat te choquerend die bilspleet opname en ik had beter mijn eerste confrontatie met haar muziek kunnen posten. Alsnog dan maar, want hier raakt ze echt de gevoelige grand-piano snaar en geeft je kippenvel: Skin, opgenomen in 1999 voor de 2 meter sessies.
      Beth Hart – Skin Live ( 2 meter sessions)
      https://www.youtube.com/watch?v=K3SllZUi5dM
      Inmiddels heeft ze het op haar eigenwijze toch ver geschopt, met wat hulp van Jeff Beck:
      Beth Hart & Jeff Beck – I’d Rather Go Blind (Kennedy Center Honors 2012)
      https://www.youtube.com/watch?v=fALdOkf_eCM
      Groetjes Theo

      • mr.drs.Bou:

        Beste Theo, het was inderdaad geen prettige kennismaking, maar deze dame kan wel degelijk zingen en spelen! Dank je wel voor de links.
        En het was niet alleen die bilspleet, misschien was dat toen wel mode. Het is de hele sfeer van zo’n mega-concert met een meute gillende fans en een hoop beveiliging en dranghekken. Ik vind dat niet gezellig.
        Het meest gezellige concert dat ik ooit heb meegemaakt, was Doctorandus P. in de concertzaal van Zierikzee. Maar eigenlijk ook beschamend, want in de zaal zaten nog geen 20 mensen. Doctorandus P. heeft ons toen uitgenodigd om bij hem op het podium te gaan zitten. Gordijnen dicht, lege zaal uit het zicht en ik heb zelden zo’n leuke avond gehad. Een kwestie van sfeer.

        • Theo Thuis:

          Bedankt weer voor je antwoord Bou! Je hebt gelijk, dat kleine intieme voorstellingen uiteindelijk de meest boeiende zijn. Dat vinden echte artiesten zelf ook, want dan heb je meer interactie met je publiek. Beth treedt ook liever op voor een paar echte liefhebbers, dan voor duizenden in grote zalen. Ik ben zo’n 11 jaar haar roadbuddy geweest en bracht haar naar de shows en weer terug naar het hotel. Ik heb in al die jaren onvergetelijke momenten met haar meegemaakt, maar ben er uiteindelijk mee gestopt, omdat ze te groot ging worden. Dan wordt het teveel poppenkast en ik hou niet van toneelspelen. Toch moet ik er ooit eens een verslag van maken, want we hebben samen echt de gekste dingen meegemaakt.
          Leuk dat jij bij zo’n intiem optreden van Drs.P. bent geweest, da’s ook onvergetelijk, daar had ik ook wel bij willen zijn. De Dodenrit blijft een grote favoriet voor mij, maar de Markt blijft ook een topper en best wel van toepassing op de marktwerking ellende heden ten dage: Uw Zorg is Ons Geen Zorg!
          Drs. P – De Markt:
          https://www.youtube.com/watch?v=H3HI4xKr36Q

        • mr.drs.Bou:

          Beste Theo Thuis, dank je wel. Ik kan hem hier niet embedden, want het formulier voor je reactie is te smal. Ik zet hem even onderaan in een nieuwe reactie.

  • mr.drs.Bou:

    Hoewel ik niet zal zeggen dat dit geweldige muziek is, ben ik toch blij met de boodschap die het uitdraagt:

    Geweldige muziek met een goede boodschap vind ik nog altijd Pink Floyd.

  • mr.drs.Bou:

    Goede morgen mensen, ik kwam op mijn rondje nieuwsberichten ook dit muziekje tegen:

    Ook dit is niet afkomstig uit de muziek-industrie. 😉

  • Groene Wolf:

    https://www.youtube.com/watch?v=-NBaSvIVcAc
    Waarom de standaard muzieknoot A 432 Hrtz werd veranderd naar 440 Hrtz.
    Het lijkt een klein verschil, maar toch veroorzaakt het disharmonie.
    Harmonie heelt, disharmonie verziekt.

    L.C. Vincent | War on Consciousness by the Imposition of A=440hz Standard Tuning audio duurt een uur en 9 minuten.

  • Groene Wolf:

    Cacofonix, de brard uit Asterix en Obelix, meester in disharmonie:
    https://www.youtube.com/watch?v=1MY4O-Pe45k

    Assurancetourix détruit Reality / Cacofonix destroys Reality

Laat een reactie achter