Archief
Artikelen

Op Kleintje Muurkrant stond laatst het volgende bericht:

zondag 20 december 2009
Weet u het nog, dat dumpen van giftig afval in de Ivoorkust. Het stoombootje, de Probo Koala, vertrok met zijn lading uit Amsterdam. Volgens de speciale rapporteur van de VN prof. O. Ibeanu zijn er sterke aanwijzingen dat ten gevolge van het dumpen er doden gevallen zijn.
De BBC trok met een ploeg naar de Ivoorkust om daarvan verslag uit te brengen, maar Trafigura huurde een duur advocatenkantoor in Londen in en dreigde met schadeclaims. Goede naam van het bedrijf enz enz enz. (Blijkbaar had men bij Trafigura vergeten dat er tientallen interne emails over de giftige troep gelekt waren. Ja voor een winst van 7 miljoen dollar doe je wel wat, toch). De BBC zond de reportage in mei 2009 uit maar zwichtte uiteindelijk voor de juristen van Trafigura en haalde de uitzending pasgeleden uit haar digitale archief.

Al Jazeera berichtte op 20 mei 2009 vrij uitgebreid over Trafigura en het gifschip. Het chemisch afval dat werd gedumpt rond Abidjan, de hoofdstad van Ivoorkust, heeft waarschijnlijk duizenden mensen ziek gemaakt, waarbij ook doden vielen. De regering van Ivoorkust heeft van Trafigura een schadevergoeding ontvangen, op voorwaarde dat men het bedrijf in Ivoorkust niet verder zal vervolgen. Maar veel slachtoffers ontvingen geen enkele compensatie. Zij klagen Trafigura nu aan in Engeland, omdat het hoofdkantoor in Londen gevestigd is.

People & Power – Dumping Ground duurt 24 minuten.

Ook de BBC zond in mei 2009 een reportage uit over het gifschandaal. Trafigura en hun advocaten Carter Ruck klaagden daarop de BBC aan wegens smaad. Tot voor kort stond die reportage nog op de website van de BBC, maar op 10 of 11 december werd deze verwijderd. Daarop heeft iemand deze reportage op YouTube geplaatst.

BBC Trafigura duurt 16 minuten.

Trafigura en Carter Ruck zijn berucht om de manier waarop ze de repressieve media-wetten gebruiken om gerechtvaardigde kritiek en commentaar te onderdrukken. Niet alleen de BBC, maar ook het dagblad The Guardian kreeg een verbod om over deze zaak te berichten, terwijl er in het Britse parlement wel over werd gesproken. Het verbod om over dit gifschandaal te berichten, leidde in Engeland tot felle kritiek.

Trafigura directeur Pierre Lorinet beweert echter dat het slechts om desinformatie zou gaan! De rechtszaak tegen Trafigura loopt nog.

Share and Enjoy:
  • NuJIJ
  • Twitter
  • Facebook
  • Hyves
  • RSS
  • email

57 Reacties op “Het gifschip Probo Koala en de persvrijheid”

  • petje:

    Onderstaand artikel over de mogelijk 40 gifschepen voor de Italiaanse kust stond alleen in De Pers, DAG, BNR en Omroep Brabant.

    Wellicht 40 gifschepen voor kust Italië
    Gepubliceerd: woensdag 16 september 2009 14:47
    Update: woensdag 16 september 2009 15:14

    Het kabinet-Berlusconi moet donderdag in de Italiaanse Kamer van Afgevaardigden vragen beantwoorden over een veertigtal schepen die de afgelopen dertig jaar voor de kust van Zuid-Italië zijn gezonken. De verdenking bestaat dat de maffia op deze manier giftig en radioactief afval heeft gedumpt.

    Dit heeft het Italiaanse persbureau ANSA woensdag gemeld. Er is al eerder zonder succes onderzoek verricht naar schepen die zonder duidelijke reden zonken, toevallig op de diepste punten van de Middellandse Zee rond het zuiden van het Italiaanse schiereiland. De grootste oppositiepartij, de Democratische Partij (PD), rept over een ,,absoluut ernstige situatie”, met gevaar voor de gezondheid van duizenden burgers en voor het dieren- en plantenleven in zee.

    In de Italiaanse Senaat wordt geëist dat de antimaffiacommissie in actie komt in deze zaak. De regering heeft al een task force gevormd die de eventuele noodzaak van de schoonmaak van delen van de Middellandse Zee bestudeert.

    http://www.depers.nl/buitenland/337566/Wellicht-40-gifschepen-voor-kust-Italie.html

  • petje:

    Uit een reportage van Netwerk blijkt dat Theo Cranendonk AL NA TWEE DAGEN is vrijgelaten op last van de rechter commissaris omdat zijn vrouw ziek zou zijn.. terwijl men weet dat hij vluchtgevaarlijk is en zelfs heeft geholpen bij de vlucht van maffiabaas Di Giovine uit een Portugese gevangenis..
    Dit stinkt net zo als die Turkse vrouwenhandelaar die vrij kreeg vanwege zijn zoontje dat ziek was of zoiets.
    De rechters zijn dus echt zo corrupt als wat. Hopelijk worden hier ook kamervragen over gesteld, maar ik vrees het ergste.

  • petje:

    De Nederlandse Wapenhandelaar Theodoor C. werd meer dan tien jaar geleden in Italië veroordeeld voor de levering van tientallen bazooka’s aan de maffia. Hij vluchtte na zijn vonnis naar Nederland. Deze week werd C. gearresteerd.

    De Italiaanse onderzoeksrechter in deze zaak vertelt in Netwerk over de banden van Theodoor C. met de georganiseerde misdaad.
    http://www.netwerk.tv/uitzending/2010-03-24/wapenhandelaar-uit-nederland-heeft-goede-contacten-met-maffia

  • petje:

    Foto’s van een innig samenzijn van de PDL senator Nicola Di Girolamo (Berlusconi’s partij) en Ndrangheta topbaas Franco Pugliese
    http://espresso.repubblica.it/multimedia/23242212/1

    Kan beter geillustreerd worden waarom de gifschepen voor de Italiaanse kusten, de dumpingen in Somalie en andere zware criminaliteit van de Ndrangheta buiten vervolging en de publiciteit worden gehouden..

  • […] In zijn reacties op mijn artikel over het gifschip Probo Koala heeft mijn trouwe lezer Petje me op de hoogte gehouden van deze affaire. […]

    (Beste Petje, de link gaat naar een artikel over Cranendonk, de gifschepen en het vluchtgevaar. Met dank voor al je comments op deze draad.)

  • petje:

    Afgaande op de NOVA reportage van deze week over de uitbetaling en de berichten van humanitaire organisaties over de persoon Claude Gohourou, de zelfbenoemde pleitbezorger van de gifslachtoffers in Djibi e.o. klopt er weinig van onderstaand bericht.

    Slachtoffers Probo Koala krijgen compensatie
    ABIDJAN – Ruim 20.000 slachtoffers van giftig afval dat het schip de Probo Koala in 2006 dumpte in Ivoorkust, hebben onlangs compensatie ontvangen. Dat meldde donderdag Claude Gohourou, die aan het hoofd staat van een organisatie die de slachtoffers vertegenwoordigt.
    (..)
    http://www.telegraaf.nl/buitenland/6373933/__Compensatie_Probo_Koala__.html?p=29,1

    http://209.85.229.132/search?q=cache:_bNcY2f9vBkJ:www.business-humanrights.org/Categories/Lawlawsuits/Lawsuitsregulatoryaction/LawsuitsSelectedcases/TrafiguralawsuitsreCtedIvoire%3F%26batch_start%3D21+Claude+Gohourou&cd=9&hl=en&ct=clnk&gl=uk&lr=lang_nl|lang_en

  • petje:

    Het verhaal van de gifschepen (1987-1992) die vanuit Italie met geheime gif/nucleaire lading onder valse vlag naar Venezuela voeren en na weigering door Venezuela doorvoeren – weer onder valse vlag – naar Syrie/Libanon en vandaar na protesten (met een gedeelte van de giflading) in de daarop volgende jaren terugvoeren naar de wateren in de buurt van Italie waarvan een schip met voornamelijk nucleair afval aan de grond gezet werd (Rosso, 1990)en 3 andere schepen heimelijk werden afgezonken (in 1992):

    In Venezuela, the press would have triggered an uproar. And this is because they discovered the true nature of the goods and also because, meanwhile, had arrived from Italy a second vessel carrying toxic waste, the Radhošť, which was initially blocked at the port by none other than a warship of the Navy Venezuela.
    Italy would be forced to recover much of the load as that of the Lynx Radhošť. The first was loaded on the barge Makiri September 24, Fin Charte charter broker Fjord Tanker Shipping, and set off for Tartous, Syria, a country that seemed willing to accept it.
    Downloaded, but it was reloaded on Zanoobia rocket, Syrian-flagged ship that would return in Italy. In practice literally returned to sender. The ship’s captain had motivated the change of decision, explaining that the contents of the letter, with which the Jelly Wax ensure that the cargo was not radioactive, was false 3.
    As for Radhošť, brokers still Miri De Dominis, was sent to Beirut, a city already torn by civil war where he arrived on September 21. Port unloaded 15,800 barrels and 20 containers in which, among other things, there were Isocyanuric similar to those that caused the disaster in Bhopal, India, and sand contaminated with dioxin, very similar to what had been removed from Seveso after the incidente4. Was an environmental disaster. The press cried foul and politicians repeatedly called on Rome to resume his poisons. Vain.
    Then, in June 1988, an underground group presented himself as the ‘Organization for the Preservation of Human Lebanese’, heavy threatened retaliation against the Italians and their interests if Rome had not recovered within a week all its waste. And so finally enough. Italy now promise that, for ‘humanitarian grounds’, would return home ‘all’ the burden of Radhošť. All.
    But according to Greenpeace Lebanon, the 5500 would have only reached 15,800 barrels were removed from the port of Beirut, the contents mixed with sand and placed in the compound derived stems 9500, apparently came from Italy for the occasion. The other 10,300 barrels would have remained in Beirut, would impestato the whole area and did talk about himself in years to come. The summer 1988 is still remembered in Lebanon as the season when it was forbidden to bathe in mare5.
    Arrive precisely at Cunsky
    As for 9500 drums of return, which already seems to be less than one third of the original loading, were loaded onto Yvonne A on Cunsky on Voriais Spordais and Jolly Rosso. According to Greenpeace Lebanon, only one of four ships had reached Italy with part of original cargo still on board: the Jolly Rosso. For the other three, Rome would never have made official their arrival in Italy with the waste loaded in Beirut. And 7 July 1988, the Middle East Economic Digest suggested that such refusals were partially discharged into the sea. Finally in 1992, as stated by Francis sources, the three ships were sunk by the ‘Ndrangheta with their radioactive load off the Ionian coast of Calabria.
    As for the Jolly Red, shipping company always Messina, had left Beirut on 11 January 1989 Assigned La Spezia, where he was staying on Disarmament in port for almost two years. Changed name to Red, he finally finished his inglorious career December 14, 1990 beach on the coast near Cosenza Amantea. A failed attempt to scuttle? Immediately after the accident, the Messina had requested the intervention of the company Smit Tak, a Dutch giant specializing in reclamation of areas contaminated by radiation, which was supposed to recover the ship. Instead, highlight the report of the operational core of the police in Reggio Calabria:
    “The company, despite having worked for thirty days, had not carried out any recovery activities, despite having worked with the divers, the dinghy and a big truck.”

    http://translate.google.co.uk/translate?hl=en&sl=it&u=http://www.ilribelle.com/la-voce-del-ribelle/2009/11/18/navi-rifiuti-tossici-e-non-solo-dal-n14-testo-completo.html&ei=54quS-PEDY_24AbOwtXeDw&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=3&ved=0CA8Q7gEwAjgK&prev=/search%3Fq%3Drenato%2Bpent%26start%3D10%26hl%3Den%26sa%3DN

  • petje:

    Ook de bedenkelijke rol die Smit Tak bij de berging van de Rosso in 1990 heeft gespeeld en het vervolgens totaal niet reageren op vragen van de Calabrische justitie over die rol blijft een moeilijk verteerbare zaak.
    Dit roept ook twijfel op wat de rol van Smit Tak geweest is bij andere bergingen van vaartuigen waarbij mogelijk illegale nucleaire lading aan boord was.

  • petje:

    Crime industry diversifying

    Despite international efforts to halt dumping of illegal waste outrageous incidents occur. Collating relevant data is difficult but there is no doubt about the damage.
    Toxic waste causes long-term poisoning of soil and water, affecting people’s health and living conditions, sometimes irreversibly. It mainly involves slow processes that must be monitored for years to be detectedand proven (let alone remedied).
    Unscrupulous waste trade became a serious concern in the 1980s due to three converging factors:
    -increasing amounts of hazardous waste;
    -inadequate processing plants;
    -stricter regulations in the developed world with growing environmental awareness.
    Managing special waste streams properly became expensive, apparently too costly for some. Filthy shipments started travelling round the world.

    http://www.grida.no/_res/site/File/publications/vital-waste2/VWG2_p36and37.pdf

  • mr. drs. BOU:

    Beste Petje,
    Ik verbaas me steeds meer over de titel van dit artikel. Want de “persvrijheid” beperkt zich niet tot de Probo Koala, maar al deze gif-affaires blijken niet in de kranten te komen! Wat een beerput!

  • petje:

    (..)
    Karin B en Deepsea Carrier (1987)

    Italiaanse zakenmannen sloten deals met Nigerianen. De Italianen vervoerden giftig chemisch afval vanuit verschillende industrieën naar Nigeria, waar het vervolgens in de achtertuinen van onwetende Nigerianen werd gedumpt, die in de veronderstelling waren dat de tonnen alleen bouwmaterialen bevatten.

    Toen de afvalvaten maanden later begonnen te lekken, ontstond een behoorlijk schandaal. Het afval bleek PCBs te bevatten, en verder asbestvezels en dioxine. De regering van Nigeria huurde een aantal mensen in om het afval op te ruimen, maar deze werden ziek doordat onvoldoende beschermende kleding was geleverd. Symptomen waren onder andere misselijkheid, chemische verbrandingen en verlammingsverschijnselen.

    De tankers Karin B en Deepsea Carrier namen uiteindelijk een groot deel van het afval mee terug richting Italië. Daar stuitte men echter op hevige protesten, waardoor het nog zeker twee jaar duurde voor beide schepen waren uitgeladen. Het afval werd naar opslagplaatsen gebracht en daar onderzocht en ontmanteld.
    (..)

    http://www.lenntech.nl/gifschepen.htm

  • […] gaat bepaald niet alleen om het gifschip Probo Koala, een gif-schandaal dat in Nederland bekend werd omdat het schip was vertrokken vanuit Amsterdam. […]

  • […] reportage uit over het dumpen van gifschepen. We hebben het daar al over gehad, te beginnen met de Probo Koala, een gifschip dat vanuit de haven van Amsterdam naar Ivoorkust ging, om daar zeer gevaarlijk […]

  • mr. drs. BOU:

    NOVA heeft op 17 mei nog een uitzending aan de Probo Koala besteed. Vanwege de computer-pech had ik deze gemist.

    Chauffeurs: We moesten liegen over gifladingen Trafigura

    Ook de Volkskrant heeft er aandacht aan besteed.

  • mr. drs. BOU:

    Aha, het proces tegen Trafigura is begonnen. Dank u wel, Groene Wolf. 😉

  • Er is veel info op het web over de relatie tussen de piraterij voor de Somalische kust….

Laat een reactie achter