Archief
Artikelen

De Medici, Godfathers of the Renaissance is een vierdelige TV-serie van PBS over de Florentijnse familie de’ Medici. Onder Lorenzo I de’ Medici (1449-1492) bereikte de macht van de’ Medici een hoogtepunt, maar na zijn dood ging het snel bergafwaarts. Lorenzo werd opgevolgd door zijn oudste zoon Piero (1471 – 1503), bijgenaamd de Onfortuinlijke. Deze werd in 1494 uit Florance verjaagd en zijn bezittingen werden geplunderd, maar ten gevolge van de ontwikkelingen tijdens de Eerste Italiaanse Oorlog kon hij in 1495 terugkeren.

Het derde deel, The Medici Popes, gaat over twee telgen uit dit geslacht die paus werden. Dank zij de Heilige Stoel konden de’ Medici er weer bovenop komen, maar de decadentie van deze pausen richtte hen ten slotte ten gronde. Daarbij sleurden ze de Kerk van Rome met zich mee, de geldzucht en het (gebrek aan) beleid van deze pausen zouden leiden tot de reformatie.

Nadat de broer van Lorenzo, Giuliano, in 1478 was vermoord, werd zijn buitenechtelijke zoon Giulio (1478 – 1534) door Lorenzo geadopteerd en opgevoed, samen met de iets oudere Giovanni (1475 – 1521), de tweede zoon van Lorenzo. Deze was reeds op 13-jarige leeftijd kardinaal. Ook Michelangelo (1475-1564) was door Lorenzo in het huishouden opgenomen. Toen de Dominicaanse monnik Savonarola na de dood van Lorenzo de macht greep in Florence, moesten ze alle drie vluchten, maar reeds in 1501 keerde Michelangelo naar Florence terug. Ook Leonardo da Vinci bevond zich in Florence, dat in deze jaren een onafhankelijke republiek was. De belangrijkste strateeg en politicus van deze Florentijnse republiek was Niccolò Machiavelli.

Giovanni en Giulio gingen naar Rome en legden hun zaak voor aan paus Julius II, die hen een leger ter beschikking stelde. Deze paus had Michelangelo opdracht gegeven om het plafond van de Sixtijnse Kapel te beschilderen met fresco’s. In 1512 was dit kunstwerk voltooid en in datzelfde jaar werden Toscane en Florence met geweld heroverd. Machiavelli rustte nog wel een leger uit ter verdediging van de stad, maar het leger van de paus en de Medici richtte een gruwelijk bloedbad aan in de naburige stad Prato, waarna Florence zich overgaf.

In 1513 stierf paus Julius II en kardinaal Giovanni werd tot paus gekozen: paus Leo X. Het prestige van de Heilige Stoel was zo groot, dat de bevolking van Florence zich weer verzoende met de’ Medici. Leo X benoemde zijn neef Giulio tot kardinaal en Florence vierde feest. Maar paus Leo X stopte niet met feestvieren. Ook gaf hij Michelangelo de opdracht om een grafmonument te maken voor het familiegraf van de’ Medici. Machiavelli werd gemarteld en verbannen, waarna hij zijn cynische boek schreef “De Prins”.

In 1516 beraamde een groep kardinalen een aanslag op de paus, maar Giovanni (Leo X) ontdekte de samenzwering en doodde de kardinalen. Daarna creëerde hij honderden nieuwe banen in het Vaticaan, die hij verkocht aan mensen die hij vertrouwde. Het geld werd weer besteed aan feestvieren, maar Leo X raakte steeds dieper in de schulden. Daarom ging hij op grote schaal over tot de verkoop van aflaten. Eerst was dit een goudmijn, maar het zou leiden tot de woede van de Duitse Augusteiner monnik Maarten Luther, die in 1517 zijn stellingen publiceerde. Dank zij de boekdrukkunst verspreidde dit geschrift zich snel, maar paus Leo X haalde zijn schouders op en deed Luther in de ban. Aldus begon de reformatie.

In 1521 stierf Giovanni – Leo X aan de griep en na een kort intermezzo met een Nederlandse paus werd Giulio in 1523 gekozen tot paus Clemens VII. De reformatie was intussen omgeslagen in een gewapende strijd tegen Rome. In 1527 werd Rome geplunderd. Giulio overleefde het bloedbad, door zich te verschansen in de Engelenburcht. Na 7 maanden wist hij te ontvluchten. Daarna wilde hij Florence heroveren, maar zijn nichtje Catharina de’ Medici (1519-1589) werd daar gegijzeld. In ruil voor haar leven viel hij de stad niet aan. Hij huwelijkte haar uit aan een zoon van de koning van Frankrijk, waar zij later een belangrijke politieke rol zou spelen. Giulio – Clemens VII keerde in 1530 terug naar Rome, waar hij Michelangelo de opdracht gaf om nogmaals een fresco te schilderen. Het Laatste Oordeel prijkt achter het altaar van de Sixtijnse Kapel, maar Giulio stierf voor het werk was voltooid.

Ook deze aflevering is weer een lust voor het oog. De acteurs die Giovanni en Giulio spelen, zijn weer goed gekozen. Bij deze hun portretten:


Giovanni de’ Medici – paus Leo X


Giulio de’ Medici – paus Clement VII

The Medici Popes duurt 55 minuten.

Share and Enjoy:
  • NuJIJ
  • Twitter
  • Facebook
  • Hyves
  • RSS
  • email

10 Reacties op “De’ Medici, peetvaders van de Renaissance III”

  • Eheu:

    Dank je wel, beste Bou.
    Dit is niet zo maar ‘einde jaars vermaak’ of ‘kunst’ en ‘sentiment’ en mooie wensen e.d. Hier liggen de wortels van de ‘moderne tijd’. En dat hoofdstuk dat in deze films beschreven wordt, is nog niet af, oftewel het speelt nog steeds. Veel meer dan zogenaamde ‘moderne’ mensen denken.
    Het ‘kapitalisme’ begint in de 14e eeuw. Toen ontstond de ‘moderne’ instelling van de bank en begon het einde van de zogenaamde ‘commons’.
    Rond diezelfde tijd speelde ook het drama van de ‘Zwarte Pest’ dat half Europa decimeerde.
    Denk verder ook aan de verbanden tussen Italië (vía o.a. de kunst) en Vlaanderen (en beyond natuurlijk) in het ontstaan van de internationale handel.
    En aan die tussen de grote Italiaanse steden en de ‘Orient’. Dat was het moment waarop in de ‘Arabische’ wereld ‘picturale’ elementen agv die handel, doordrongen in de cultuur (tot dan toe was het beeld er, net als in de orhodoxe joodse cultuur, ‘taboe’, – en daarmee veel van het ‘verleidelijke’).
    Niet alleen de reformatie, maar ook de Vrijmetselarij in haar vroege vorm, onstonden in die tijd. Allerlei ongelooflijk ingewikkelde belangentegenstellingen en -verstrengelingen en de daarmee corresponderende ‘ideologische’ conflicten.

    Het is werkelijk stuitend hoe weinig aandacht er vanuit de ‘academische’ wereld gewijd wordt aan het belang van deze geschiedsperiode. Gezien hoe belangrijk ze is voor ‘Europa’, – ‘De Wijdse Blik’ vrij vertaald, – en daarmee de hele geschiedenis van ten eerste ‘het Westen’ (het’perspectief’ van die verre blijk) sindsdien.

    Dat zou wél nodig zijn om de huidige werkelijkheid te begrijpen. Maar men denkt zijn belang wel te doorzien door onmiddelijk alles wat daarmee op het eerste gezicht volgens de meest ‘efficiënte’ rationaliteit strijdig schijnt te bestrijden of als onbelangrijk/waardeloos af te doen.

    Is nogal dom, op termijn, zo blijkt.

    Fijne dagen (ondanks alles), beste Bou en alle andere lezers en reageerders.

    Groet
    Eheu

    • mr. drs. Bou:

      Beste Eheu,
      Nu ik even ruim de tijd heb, probeer ik de geschiedenis te begrijpen. Florence is zo mooi, maar de geschiedenis telt lelijke momenten. Gelukkig is het allemaal lang geleden, maar niet alles is verleden tijd. De geschiedenis herhaalt zichzelf…

  • Eheu:

    Beste Bou: enig idee w’róm het in uw (doorgaans vrij heldere) hoof’ opkwam om mijn verwijzing (ter enorme lering ende dito vermaeck) naar de (uw eigen verhaal illustrerende en aanvullend) geniale roman ‘Red’ (soms ‘Crimson’) van de Turkse schrijver Pamuk te willen verwijderen?
    Dank zovast.

    Gewoon een vraagje.
    Groetjes

    ‘Ach!;

    • mr. drs. Bou:

      Eheu, wees toch niet zo cryptisch! Als je wilt verwijzen naar een roman van Pamuk, doe ons dan even een link en maak er geen zoekplaatje van!

    • mr. drs. Bou:

      Beste Eheu,
      Reacties die beginnen met WTF zijn negatief emotioneel gekleurd. Daarom worden ze verwijderd. Je kunt je bijdrage ook leveren zonder te vloeken. En verder heb je groot gelijk dat een goed begrip van de Renaissance ook belangrijk is voor een begrip van de huidige tijd. Want inderdaad zijn veel huidige tendensen en instellingen reeds toen ontwikkeld.
      Maar het was ook een mooie tijd, verlies dat niet uit het oog. Het verleden is voorbij en wij mogen gewoon genieten van de nalatenschap, zonder wrok en zonder strijd!

  • Eheu:

    Beste bou,
    Misschien snap ik wat je ‘cryptisch’ vond aan een van mijn postings die je verwijderd hebt.
    ‘Europa’ betekent echt werkelijk ‘Brede Blik’ in het Griekse origineel.
    Waarom zou ik nog de vrijheid nemen om zomaar zonder alles uit te hoeven leggen, iets waar te proberen te schrijven.
    Zoveel mensen die het veel beter weten, – veel explicieter en ‘eenvoudiger’ ‘rationeler’, etc. (Nuchterder ook).
    Slaap wel, stille nacht.

    Groet
    Eheu

  • mrpettjo:

    Enige toevoeging over de Borgia paus Alexander VI die roze ballettenfeesten in de Sixtijnse kapel organiseerde. De Borgia’s (vader en zonen) concurreerden met de Medici’s en Sforza’s (Milaan) om de hegemonie in het Italie rond 1500:

    Rodrigo Borgia die de naam Alexander VI aannam (1492-1503). won zijn verkiezing tot het pausambt door de kardinalen om te kopen, een gewoon gebruik in die dagen. Voordat hij paus werd, toen hij nog kardinaal en aartsbisschop was, leefde hij in zonde met een dame uit Rome, Vanozza dei Catanei; en nadien met haar dochter Rosa, bij wie hij vijf kinderen had. Op zijn kroningsdag benoemde hij zijn -zoon – een jongeman met liederlijke aard en gewoonten – tot aartsbisschop van Valencia. Velen beschouwen Alexander VI als de meest corrupte van de pausen van de Renaissance. Hij leefde publiekelijk in incest met zijn twee zusters en zijn eigen dochter. Hij was zowel vader als minnaar van zijn dochter Lucretla, van wie hij – naar men zegt – een kind kreeg! Op 31 oktober 1501 leidde hij een seksorgie in het Vaticaan, welks gelijke er nooit geweest is in de annalen van de menselijke geschiedenis.

    Ook voor en na 1501 organiseerden pauzen roze balletten in het Vaticaan:
    http://www.spitsnieuws.nl/archives/buitenland/2012/05/ontvoerd-voor-seksfeest-vaticaan

    Lees ook: Alexander Hislop: The Two Babylons (1853) (als pdf te downloaden) over de overeenkomsten tussen het Babylon van koning Nimrod en het Vaticaan.

    • mr. drs. Bou:

      Dat is grappig, mrpettjo, want ik was eigenlijk op zoek naar de Borgias, een serie van de BBC. Toen kwam ik de Medici tegen en die docu’s waren zo mooi! Ik bedoel visueel mooi, fijn om naar te kijken. Ook houd ik van Florence, maar niet van Rome. En ik ben dol op Galileo…
      De Borgias komen nog wel. Die BBC serie wordt nu op de Belg herhaald, maar ik heb ook een YouTube afspeellijst gevonden. Ik zal er eens naar kijken. 😉

    • Eheu:

      Idd beste Pettjo,
      Dat hoofdstuk ontbreekt hier nog aan, – dat van de Borgia dynastie. Een ongelooflijke geschiedenis. En allemaal nog even actueel feitelijk.
      Groet
      Eheu

      • mr. drs. Bou:

        Beste Eheu,
        De serie die ik zocht over de Borgias, blijkt niet van de BBC, maar Amerikaans. Er staat een afspeellijst op YouTube van de BBC-serie uit 1981, maar de kwaliteit is helaas abominabel. Die Amerikaanse serie is reeds in Nederland vertoond, o.a. door de AVRO en nu dus op de Belg (Canvas). Hij zal wel mooi zijn, maar het verhaal van de criminele, corrupte, overspelige, incestueuze en van oorsprong Spaanse familie Borgia is nu toch wel vrij algemeen bekend. Ze waren door en door slecht en dat is natuurlijk lekker voor een TV-serie, maar ze blijken historisch toch veel minder belangrijk dan de Medici! En daarbij ook nog minder mooi! 😉

Laat een reactie achter