Archief
Artikelen

Carl Sagan (1934-1996) was een professor in de astronomie die op een begrijpelijke manier kon uitleggen wat de geleerden in zijn vakgebied hadden ontdekt. Zijn populair wetenschappelijke werk leidde in 1980 tot een schitterende serie documentaires over de kosmos, waarin hij het wetenschappelijke beeld van die tijd aanschouwelijk maakte. De serie telt 13 delen, voorlopig gaat het op BOUblog dus over de kosmos! Inmiddels is het beeld drastisch gewijzigd. Brian Greene, een natuurkundige die werkt met de string theorie, heeft over deze nieuwe theorie een serie van 7 documentaires gemaakt. Ook deze wil ik graag plaatsen. Het is op BOUblog dus kosmos-maand, te beginnen met Sagan!

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het deze maand alleen over de kosmos gaat. Er staan ook andere zaken op het programma, zoals de zaak Vaatstra en de zaak Hörchner die deze maand aan de orde zullen komen. Er kunnen ook andere dingen tussendoor komen, want in deze wereld weet men nooit wat er morgen aan de hand kan zijn. Maar de nieuwe ontdekkingen over de kosmos zijn zo enorm, dat dit leidt tot een verbijsterend wereldbeeld! Om dat te begrijpen, kunnen we beter bij het begin beginnen.

Het eerste deel van de serie neemt Carl Sagan ons mee op een denkbeeldig ruimteschip dat de gigantische afstanden in de ruimte kan overbruggen. De afstand wordt daar gemeten in lichtjaren, dat is de afstand die licht in een jaar aflegt. Sagan laat zien hoe sterren ontstaan en vergaan, hoe sterrenclusters zoals de Melkweg er vanaf de buitenkant uitzien en hoe nietig ons eigen zonnestelsel in verhouding is. Daarna keert hij terug naar de aarde, om terug te gaan in de tijd.

Dat de aarde niet plat is, maar een bol, werd omstreeks 200 v.Chr. ontdekt door de Griekse geleerde Eratosthenes, die in de Egyptische stad Alexandrië aan het hoofd stond van de beroemde bibliotheek. Sagan neemt ons daarom mee voor een virtuele rondleiding door deze verloren gegane bibliotheek van Alexandrië, de bakermat van de wetenschap waarop onze huidige kennis van de kosmos berust. Dit eerste deel van de serie is duidelijk een introductie, Sagan zal ons niet alleen vertellen wat hij weet van de kosmos, maar ook hoe deze kennis in de loop der eeuwen is ontstaan en verder gevormd. Er zijn in 1980 kosten nog moeite gespaard voor deze documentaire, hij is echt schitterend geïllustreerd!

Carl Sagan’s: Cosmos Part 1 – The Shores of the Cosmic Ocean duurt een uur.

• NuJIJ
  • Hyves

1 Reactie op “De kosmos volgens Carl Sagan (documentaire serie 1980)”

• Aad:

Wat leuk om deze opname van Carl Sagan weer eens te zien en dan in combinatie met de inspirerende muziek van Vangelis. (de soundtrack “Heaven and Hell”)ik meen van het 3e movement.
    Dit was de inleidende muziek in de televisieserie van Sagan.

Laat een reactie achter