Archief
Artikelen

De Libanese journalist Ali Hashem werd in maart 2011 door Al Jazeera naar Libië gestuurd om de “bevrijding” van het land door de “rebellen” te verslaan. Volgens Wikipedia is Al Jazeera een onafhankelijke zender die eigendom is van de regering van Qatar. De zuster-organisatie Al Jazeera English brengt het nieuws vanuit een Arabische visie naar een breed Engelstalig publiek. Onlangs, op 7 maart j.l., heeft Ali Hasem echter ontslag genomen bij Al Jazeera, omdat hij zich niet langer kon vinden in de politieke agenda (zeg maar de leugens!) van Al Jazeera over Syrië.

Een paar dagen later namen ook andere journalisten van Al Jazeera ontslag. Ook zij waren het niet eens met de agenda van dit propagandakanaal van Qatar voor de Amerikaanse en Saoedi-Arabische belangen in het Midden Oosten. Dit kleine, rijke schiereiland in de Perzische Golf leeft voornamelijk van de inkomsten uit aardolie. Het is een monarchistische dictatuur en het land herbergt een belangrijke Amerikaanse militaire basis. Tijdens de oorlog tegen de Jamahiriya (volksregering) van Libië heeft Qatar een zeer kwalijke rol gespeeld. Men ging zelfs zover om beelden uit te zenden van de overwinning van de “rebellen” die waren opgenomen in een filmstudio in Qatar!

Al Jazeera exodus: Channel losing staff over ‘bias’

Ali Hashem had onlangs een lang gesprek met Paul Jay van The Real News. In mei 2011 bevond Hashem zich op de grens van Libanon en Syrië. Hij zag hoe gewapende strijders de rivier overstaken die de grens vormt. Deze beelden mochten echter niet uitgezonden worden. De mythe moest in stand blijven dat het “regime” van Assad vreedzame demonstranten doodde! Al Jazeera was tot voor kort een betrouwbare nieuwszender, maar sinds de oorlog tegen Libië heeft deze zender alle vertrouwen verspeeld. De vraag is dan waarom Qatar zo plotseling van koers veranderde.

Al Jazeera Journalist Explains Resignation over Syria and Bahrain Coverage duurt 18 minuten.

Former Al Jazeera Reporter on Libyan Coverage duurt 12 minuten.

Qatari Agenda Drove Al Jazeera Coverage of Bahrain duurt 13 minuten.

Aansluitend hierop een iets ouder bericht van Russia Today (13 febuari 2012): een gesprek met de journalist Asa Winstanley die waarschuwt voor de vertekende berichtgeving over Syrië. Ook de zogenaamde mensenrechten-organisaties volgen een politieke agenda. Zij overdrijven het aantal doden en ze schuiven de Syrische regering de schuld in de schoenen, terwijl deze vecht tegen gewapende opstandelingen.

Western media ‘selective’ in Syria reports duurt 10 minuten.

Share and Enjoy:
  • NuJIJ
  • Twitter
  • Facebook
  • Hyves
  • RSS
  • email

11 Reacties op “Politiek geladen journalistiek: Libië, Syrië en Al Jazeera”

  • excellentie zwembad:

    In contrast wat Al Jazeera ooit was :
    http://www.youtube.com/watch?v=7u_Xa0Tt0t4

    Control Room – Perils of War Reporting, AlJazeera vs FOX (2004) duurt een uur en 26 minuten.

    • mr. drs. Bou:

      Waarde excellentie,

      Dank voor de kijktip! Inmiddels heb ik de hele documentaire bekeken. Al Jazeera was in 2004 nog betrouwbaar. In de oorlog van de VS tegen Irak speelden zij een zo objectief mogelijke rol. Ze vormden een goed tegenwicht tegen de FOX- en CNN-propaganda. De documentaire vormt ook een goede terugblik op de illegale oorlog tegen Irak en de propaganda van de VS.

      Pas in 2011 bleek in Libië dat ze bij Al Jazeera het roer hadden omgegooid en van koers waren veranderd. Ze hadden de naam van betrouwbaarheid en daar werd zwaar misbruik van gemaakt. In de Arabische wereld geloofde iedereen Al Jazeera!

      Opvallend is trouwens dat Ali Hashem ook een scheef beeld heeft van de oorlog tegen Libië. Volgens hem wilden ongewapende demonstranten Gaddafi weg hebben en was Libië een dictatuur. Pas toen deze demonstranten een kazerne vol met wapens hadden veroverd, veranderde de opstand in een gewapend conflict! Dat kan natuurlijk niet. Er vond een GEWAPENDE aanval plaats op die kazerne en de soldaten hadden de opdracht om niet te schieten op burgers. Ze werden afgeslacht en de “rebellen” gingen er vandoor met alle wapens.

      Zo zie je dat ook journalisten het slachtoffer zijn van propaganda…

  • Fleur:

    Het zijn wederom dezelfde leugens die in Libië werden gebruikt.
    Het enige doel is om de grondstoffen en overige rijkdom van een geconfisceerd land te veroveren cq te stelen.
    De NATO-criminele invallen onder de mantrische dekmantel-leugens ” ter bescherming v.d bevolking ” lopen op schema… gezien de informatie van Wesley Clark!

    http://www.youtube.com/watch?v=9RC1Mepk_Sw

  • excellentie zwembad:

    @bou
    zoals je zelf al aangaf in de arabische wereld (en hier ook … het duurde bij mij ook even door te krijgen dat al jazeera gecorrumpeerd was) geloofde al jazeera .
    En wat doe je als je een land wil aanvallen . Dan zorg je dat zij die geloofd worden aan jouw kant staan.
    Veel effectiever dan de plannen die Bush had die Al Jazeera wilde bombarderen. Maar nu hoor je mensen in de arabische wereld scanderen fuck al jazeera, fuck BBC .
    Je kunt mensen (behalve Nederlanders) niet lang voor de gek houden.
    CNN kijkers gehalveerd
    http://www.businessinsider.com/wait-did-cnn-just-lose-half-of-its-viewers-2012-3

  • mr. drs. Bou:

    Tongue-cutting at Al Jazeera

    By Glenn Greenwald

    April 05, 2012 “Salon” — I’m currently conducting interviews as a follow-up to the rather acrimonious debate that erupted this week from my argument that “terrorism expertise” is not an actual discipline, but rather (like the term “terrorism” itself) just another instrument for legitimizing the violence of the U.S. and its allies, delegitimizing the violence of their Muslim adversaries, and dressing up state propaganda with the veneer of academic neutrality (for an example of how this works, see this New York Times article this morning on the different approaches taken by the U.S. and French governments to “fighting terrorism,” by which the article exclusively means: Muslims). One reason I think this discussion is so important is because the manipulation of the term “terrorism” this way permits and bolsters (even if unintentionally) an extremely ugly, destructive, and toxic worldview, one which the Editor-in-Chief of Commentary Magazine, John Podhoretz, vividly expressed last night on Twitter when discussing the firing of Keith Olbermann by Current TV:

  • Germany’s ban on Press TV from SES Astra illegal: Lawyer
    Munich’s media regulatory office (BLM) has made an “illegal” decision to remove Press TV from SES Astra, says an attorney-at-law for Iran’s international English-language news network. http://www.presstv.ir/detail/234695.html
    Dat had ik dus ook al gemerkt. Deze TVzender wordt steeds beter en dan moet die dus weg. Op de schotel blijft alleen de commercierotzooi en kotsmisselijkmakende propaganda over, althans voor wie het verschil ziet.

  • Beste BOU
    En op youtube gedijt de censuur ook al welig http://www.boublog.nl/24/09/2010/ahmadinejad-spreekt-in-de-vn-over-911/ De middelste twee video’s doen het niet meer;
    “Nieuws delegaties VS weggel…”
    Deze video is niet meer beschikbaar. Het YouTube-account dat aan deze video is gekoppeld, is beëindigd wegens meerdere meldingen van derden over auteursrechtschendingen, waaronder: FIFA, FIFA, UEFA. Het spijt ons.
    En; Deze video is niet meer beschikbaar. Het YouTube-account dat aan deze video is gekoppeld, is beëindigd. Het spijt ons.
    Blijft er op deze manier op termijn nog wat van je blog over? Ik begin nu al gedeeltes te missen !@#$%^&!

  • mr. drs. Bou:

    Beste Sjuul,
    Dank voor de melding, ik zal straks eens kijken of ik die video ergens anders kan terugvinden. En mijn blog is slechts virtual reality, op termijn blijft er niets meer van over. Maar geldt dat niet voor iedere beschaving?

    Reporter: Al Jazeera told me to ignore Syria intervention
    Geüpload door RussiaToday op 5 apr 2012

    Al Jazeera has supplied Syrian rebels with satellite communication tools to ensure telephone and Internet connection, claims Ali Hashim, a former correspondent of the Qatar-funded channel. The equipment was smuggled from Lebanon, he told RT.

  • mr. drs. Bou:

    ‘US bent on destruction of Middle East countries’

    Gepubliceerd op 1 mei 2012 door PressTVGlobalNews

    A third explosion rocked Syrian city of Idlib on Monday, hours after twin bomb blasts killed more than 20 people in the northwestern city.

    Casualties are feared in the third blast which shook the university neighborhood in Idlib on Monday.

    Activists say at least 20 people were killed and dozens of others were injured in twin explosions targeting the Air Force Intelligence headquarters and the Military Intelligence buildings in Idlib earlier in day.

    Press TV has conducted an interview with Webster Griffin Tarpley, an author and historian from Washington, to further explore the issue.

    Read this article on our website: http://www.presstv.com/detail/239044.html

  • ankie:

    The Houla Massacre: A War Provocation by NATO Death Squads.
    Press TV. Gesprek met Webster G. Tarpley.http://tarpley.net/2012/05/30/the-houla-massacre/#more-4115
    29 mei 2012. Video duurt 7 minuten.

  • mr. drs. Bou:

    Dank je wel, Ankie!

    Daarnet heb ik een nieuw artikel geplaatst over het bloedbad in Hoela. Deze video was me ontgaan. Ik zal hem ook daar plaatsen. 😉

Laat een reactie achter

Recente reacties