Archief
Artikelen

Tegenwoordig staan alle mensen wereldwijd met elkaar in contact. Dank zij Skype en een webcam of een mobiele telefoon kan men met iedereen praten, ongeacht de afstand. Gebeurt ergens een ramp, dan staan de beelden meteen op Internet. We zijn niet langer afhankelijk van journalisten. Iedereen kan communiceren, we zijn allemaal met elkaar verbonden. De vraag is nu wat we met deze communicatie doen.

Volgens Jeremy Rifkin wordt het nu tijd voor een empathische beschaving. Dank zij internet is dat mogelijk, maar helaas leidt het contact met anderen niet automatisch tot geweldloze communicatie. Toch is dat de enige manier waarop een goed contact tot stand komt. Geweld leidt tot een negatief contact, waaruit de ander zich zo snel mogelijk wil terugtrekken. Stress leidt tot een vluchtreactie, er stroomt meer bloed naar het achterhoofd en minder naar het voorhoofd. Het verstand wordt uitgeschakeld, de reflexen overheersen en voor je het weet loopt de toestand uit de hand. Er ontstaat ruzie, of oorlog!

Geweldloze communicatie maakt dat de ander zich veilig voelt. Het bloed stroomt dan naar het voorhoofd, het verstand wordt geactiveerd. Geweldloosheid roept geen stress op, in een prettige sfeer bereikt men gemakkelijker wat men wil. En alle mensen willen eigenlijk hetzelfde: voldoende voedsel en drinken, warmte en veiligheid en een positieve relatie met anderen. Die laatste behoefte wordt niet altijd herkend, maar vaak prevaleert deze zelfs boven andere behoeften. We doen elkaar graag een plezier en voor sommige anderen gaan we zelfs door het vuur!

De psycholoog Marshall Rosenberg geeft trainingen in geweldloze communicatie. Zijn methode is simpel en doeltreffend, maar het is een leerproces, een kwestie van oefenen. Rosenberg leert slechts om de juiste vragen te stellen. Willen we dat de ander doet wat ik wil? Dat werkt alleen als de ander dat ook wil. Men kan mensen niet dwingen, tenzij met geweld, maar dat kost energie. Een vreedzame oplossing is altijd efficiënter.

Wie wil leren om geweldloos te communiceren, kan terecht op de website van NVC, maar er staat ook een workshop van Rosenberg online. Deze cursus duurt een dag en valt uiteen in vier delen. ’s Morgens vertelt Rosenberg eerst wat de bedoeling is. Na de koffie formuleren de deelnemers een probleem, waarna Rosenberg dit herformuleert tot de behoefte van de deelnemer. Na de lunch gaan de mensen zelf formuleren: hoe zeg ik waaraan ik behoefte heb, zonder dat de ander zich gedwongen voelt om mijn behoeften te vervullen? En hoe kom ik te weten waar de ander behoefte aan heeft? In het laatste deel volgt een evaluatie: wat hebben we vandaag geleerd?

Voor deze cursus moet men rustig de tijd nemen. Weliswaar is de methode eenvoudig, maar oud gedrag vervangen door nieuwe reflexen vergt aandacht en herhaling. Het resultaat is echter: nooit meer ruzie! Om te bereiken wat we willen, hoeven we niemand te manipuleren. Om te winnen hoeft er niemand te verliezen. En wie op deze manier met zichzelf communiceert, is ook genezen van de ruzie in het hoofd!

The Basics of Non Violent Communication duurt vier uur en telt 4 delen! Daarvan staat hier alleen het begin, het vervolg staat op YouTube.

Les 1 bestaat uit 6 delen en duurt 48 minuten:

Les 2 bestaat uit 5 delen en duurt 42 minuten:

Les 3 bestaat uit 6 delen en duurt 53 minuten.

Deel 4 bestaat uit 5 delen en duurt 42 minuten.

Share and Enjoy:
  • NuJIJ
  • Twitter
  • Facebook
  • Hyves
  • RSS
  • email

Laat een reactie achter