Archief
Artikelen

Raga is klassieke muziek uit India. Deze is in het westen vooral bekend geworden door Ravi Shankar. In tegenstelling tot de westerse muziek ligt de melodie van een raga niet vast. Er is slechts een thema waarop wordt geïmproviseerd. De grondslagen van de raga verschillen daarom wezenlijk van die van de westerse muziek.

De Indiase raga kent twee tradities: de Noordelijke of Hindustani Sangeet, met als voornaamste instrumenten de sitar en de tabla, en de Zuidelijke of Carnatische Sangeet, waarin vaak wordt gezongen en waarin geen sitar, maar wel een viool meespeelt. Ook worden raga’s verdeeld naar het tijdstip van de dag waarop ze worden gespeeld. Voor mijn ongeoefende oren zijn deze verschillen echter niet zo duidelijk. De beste manier om deze muziek te leren kennen en waarderen, is er naar te luisteren.

Dit is een Noordelijke raga, met sitar en tabla. (Dit is alleen het begin, de hele raga valt te beluisteren op deze website):

En dit is een Zuidelijke raga:

Het onderscheid is niet helemaal duidelijk, want ook dit is een Noordelijke raga, met zang en dans. Let ook op de belletjes rond de enkels van de dansers!

Een raga begint vaak zacht en traag, het thema herhaalt zich, maar vervolgens komen er variaties in, terwijl het tempo wordt opgevoerd. Dan valt de tabla in, het ritme wordt sterker, de variaties duidelijker en het einde is vaak zeer opwindend. Een goede raga duurt een poosje. Het is heerlijke muziek om op te mediteren, maar met een raga op de achtergrond valt ook prima te werken. De muziek is zowel kalmerend als opwekkend. Zo klinkt de climax:

De raga-musicus Sugato Bhaduri speelt geen sitar, maar een doodgewone mandoline en hij zingt daarbij. Zijn stem vind ik niet mooi, maar misschien is dat een kwestie van wennen. In de volgende video speelt en zingt hij een Raga Jog en legt eerst even uit hoe deze raga is ontstaan. Op de achtergrond klinkt als vaste ondertoon een snaarinstrument, vermoedelijk de sarod, maar het kan ook een sarangi zijn. Voor mij klinken deze bijna hetzelfde, maar de eerste wordt met de hand bespeeld en de tweede met een strijkstok.

Maharishi Gandharva Veda Concert: “Raga Jog” duurt 32 minuten.

Omdat een raga uit improvisatie bestaat, klinken geen twee uitvoeringen ooit gelijk. Ook de volgende raga is een Raga Jog, het thema en het ritme zijn hetzelfde als in de vorige raga. Maar het verschil is hemelsbreed! De raga wordt nu gespeeld op fluit en tabla, door Deepak Ram (bansuri) and Pt. Anindo Chatterjee (tabla). Op de achtergrond bespeelt een vrouw de tanpura, die met een hand wordt bespeeld. De volgende clip bevat alleen het einde van deze Raga Jog.

Bansuri: Raga Jog duurt 10 minuten.

De volgende raga heet Raga Madhuvanti. Hij wordt laat in de middag gespeeld, rond zonsondergang. Het is overduidelijk een Noordelijke raga, met als enige instrumenten de sitar en de tabla. Hij wordt gespeeld door door Mustafa Bhagat (Sitar) en David Freeman (Tabla).

Raga Madhuvanti duurt 33 minuten.

Van dezelfde artiesten: Raga Bhairavi – Rupak duurt 26 minuten.

Een raga kan ook worden gespeeld op een simpele bamboefluit of bansuri. De volgende fluit-raga heet Raga Bihag en het is een avond-raga. De naam van de fluitist staat er helaas niet bij. Op de achtergrond hoort u een rabab, een eenvoudige vorm van de sarod. De tabla wordt bespeeld door Sudarshan Siddhaye.

Raga Bihag duurt 36 minuten.

Op de volgende video’s staan ook raga’s. Ik heb ze nog niet beluisterd, alleen even gekeken of het echt een raga was. Voor mezelf en andere liefhebbers zijn dit de links:

Beautiful Sitar Player duurt 33 minuten.

EveningScapes – Rajendra Teredesai / Dhananjay Daithankar duurt 56 minuten. (waarschijnlijk 2 raga’s)

Ustad Ghulam Farid Nizami & Shiv Naimpally duurt 32 minuten.

Door dezelfde musici: Sitar Concert May 09- sitar – tabla duurt 47 minuten, waarbij de sitar eerst langdurig wordt gestemd.

Share and Enjoy:
  • NuJIJ
  • Twitter
  • Facebook
  • Hyves
  • RSS
  • email

8 Reacties op “Raga, klassieke muziek uit India”

  • localmc:

    Rudra Veena and Dhrupad Shivmat Bhairav Jod

    playlist : http://www.youtube.com/view_play_list?p=C17084FD2B7E1622

  • De grondtoon wordt tegenwoordig vaak verzorgd door electronische gadgets, zoals een shruti box. In die ene raga jog kun je zien dat de solist het apparaat aanzet voordat hij begint met spelen.

    Voor achtergrondkennis is trouwens de Rough Guide to World Music een prima naslagwerk. Ik heb bij een podium gewerkt waar wereldmuziek de hoofdmoot was en als we weer eens een onnavolgbare p.r.-tekst binnenkregen over raga’s bood het grote boek een onmisbaar houvast.

  • Eheu:

    Beste Bou, heel erg dank, ik ga het de komende dagen eens op mijn gemak bekijken/beluisteren en copieren.

    Je vind het vast niet erg als ik m’n favoriete raga nog eens link, Kishori Amonkar zingt Main Kaise Aaungi (een zuid indiase rag dus):

    http://www.esnips.com/doc/3642557e-44ef-4299-bf62-d89a55d080a2/5%20Main%20Kaise%20Aaungi

    Voor wie meer wil horen van deze schitterende stem:
    http://www.emusic.com/artist/Kishori-Amonkar-MP3-Download/11574404.html
    http://www.raaga.com/channels/hindustani/searchresults.asp?search=Kishori+Amonkar&Lang=HI&search_fld=ALBUM

    Keep up the good work, y’all!
    Groet

    Ach!

  • Eheu:

    Ah, ik vergat nog: u kunt ook nog stemmen op deze swingende en meeslepende rag main kaise aaungi: http://www.esnips.com/doc/3642557e-44ef-4299-bf62-d89a55d080a2/5%20Main%20Kaise%20Aaungi (zal anderen helpen hem beter te kunnen vinden, ‘educatie’, ‘goed doen’ enzo, snap u wel?).

    Voor het dodelijke slag der dwangneuroten dat in onze ‘cultuur’ de dienst uitmaakt, spijt het me dat er niet voorzien is in een ‘afkraak’-knop of ‘nu-niet’ knop. Maar u kunt altijd nog proberen in uw verongelijktheid over zoveel onrechtvaardigheid u zon-verzekerde vakantie die in het water (of de sneeuw?) is gevallen ‘vergoed’ te krijgen. Wat u echter tot mijn oprechte (ghehe) spijt nooit en te nimmer vergoed krijgt, hoe hard u ook rekent, is de kanker die u bent voor deze wereld, die komt u namelijk zelf heel pijnlijk duur te staan. Want ‘what goes around, comes around around’ . Anouk dixit, een moordwijf wat mij betreft.

    Sorry als dit oordeel niet erg ‘Zen’ is, ik heb zo mijn redenen om niet al te onbewogen te zijn als westerling die aan den lijve heeft ondervonden wat onze westerse ‘beschaving’ (die van de laatste 500 jaar vooral,tegen alle schijn in) when it all comes down to dust wérkelijk inhoudt.
    En luidt het gezegde niet ‘Karma is a bitch’? Ik heb het niet bedacht, maar zo is het wel, en iig voel ik het als mijn dure plicht om alles te doen wat in mijn vermogen ligt om die uitspraak waar te maken,…lukt heel behoorlijk, mag u wel van mij aannemen.
    So we better be careful and start thinking right. Am I right or am am I right? (Dennis Potter zei dat meen ik in zijn geniale serie ‘The singing detective’, kom er nog eens om om dat soort programma’s tegensweurig, ‘Ach!’ Tempus fugit!…)

    Mit freundilichstem Grússe

    Eheu!

  • mr. drs. BOU:

    Lieve mensen, dank voor de luister-tips. Mijn mailbox is een puinhoop, maar met een raga op de achtergrond valt het post sorteren me minder zwaar. Dank, dank!

  • peter de bakker:

    ik zou graag een vraag stellen:ik ben op zoek naar muziek met sitar die ik als meditatie of achtergrondmuziek kan beluisteren.
    Healing ragas 1 en 2 zijn daar voorbeelden van.wellicht weet U meer.

  • usha uppal:

    Beste Bou en lezers,

    wat leuk dat jullie de klassieke Indiase muziek waarderen. Ik ben half Indiaas en luister er graag naar.
    De grondtonen worden inderdaad tegenwoordig vaak door een shrutibox geleverd. Echter in concerten nog steeds vaak de tanpura, een viersnarig instrument.
    Kishori Amonkar is ook een van mijn favoriete zangeressen. Akbar Ali Khan is een meester sarodspeler vind ik, echt de moeite waard.
    Je zou eens een concert moeten bijwonen met Indiers, dan knikken ze met hun hoofd en tellen de maat (meestal 16, 12 of 10) met hun handen en vingers. Het is gewoonte om op je knie te slaan lichtjes als je het thema hoort, een uiting van genot, dat is subtiel vind ik.
    Ook leuk zijn de marathons in India met 24 uur klassieke muziek, de avondraga wordt dan echt in de avond gespeeld etc.

    Vriendelijke groeten,
    Usha.

Laat een reactie achter

Recente reacties