Archief
Artikelen

Halleluja, morgen is het Pasen. Jezus Christus is gekruisigd en gestorven voor onze zonden, maar met Pasen is hij verrezen uit de dood. Over 40 dagen zal hij ten hemel opstijgen, op Hemelvaartsdag vliegt hij weg. Zijn moeder Maria is Onbevlekt Ontvangen, toen Jezus werd geboren was zij nog maagd. En er is maar één god: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Lust u nog peultjes?

Ons blanke blondje Wilders verwijt de Moslims dat zij er rare ideeën op nahouden en dat klopt soms ook wel. Veel Moslims geloven immers dat Mohammed niet doodgewoon doodging, maar op een gevleugeld paard naar Jeruzalem vloog, om vanaf de Tempelberg op te stijgen naar de hemel, ongeveer net als Jezus Christus. Maar hun enige ware god Allah bestaat tenminste niet uit drie losse onderdelen, het is een god uit één stuk.

Als men aan een Moslim moet uitleggen dat God zijn enige Zoon naar de aarde stuurde om te lijden en te sterven, dan ligt dat wat moeilijk. Een God die maar één zoon heeft, is een beetje impotent. In de Islam verwekt een belangrijke man bij zijn vier vrouwen toch al snel meer dan 10 zonen, de dochters niet meegeteld. Hun god Allah is echter geen man, maar een god. Hij heeft geen kinderen en zeker niet van een maagd. Kortom, wat rare ideeën betreft streven de Christenen de Moslims met gemak voorbij.

Bill Maher, is een Amerikaanse humorist en politiek criticus. Hij was ooit presentator van het TV-programma Politically Incorrect. Ook maakt hij als stand-up comedian theatershows waarin hij zijn humoristische visie op de politiek geeft. Mahler heeft een Joodse vader en een Rooms Katholieke moeder. Hij is Rooms Katholiek opgevoed, maar hij kwam als kind al tot het besef dat dit een onzinnige religie was, vol met onmogelijke wonderen. In de documentaire Religulous gaat Mahler praten met allerlei mensen die geloven in dit soort wonderen. De titel van deze docu is een combinatie van de woorden “ridiculous” en “religious”, vanwege het belachelijke geloof van sommige mensen.

We kunnen er wel om lachen, zeker als Mahler vragen stelt waarop hij idiote antwoorden krijgt, maar deze religieuze waanzin is ook gevaarlijk. Het geloof in het leven na de dood gaat ten koste van het geloof in het leven vóór de dood! Het huidige schandaal van de pedofiele en sadistische priesters zal niemand zijn ontgaan, maar ook allerlei andere vormen van sadisme vloeien voort uit het geloof in hemel en hel, in schuld en boete. Deze begrippen zijn diep verankerd in de drie monotheïstische religies. Intussen gaat er een hoop geld om in de verkoop van zielenheil, het hemelse leven na de dood.

Maar het kan nog erger: talloze gelovigen hopen dat de wereld binnenkort zal vergaan. In plaats van het leven te waarderen en te koesteren, wachten zij op de komst van de Messias, de wederkomst van Christus of de wederkomst van de Mahdi. Eerst komt er een veldslag tussen Goed en Kwaad, die zich zal afspelen in Meggido, waar in Bijbelse tijden nogal wat veldslagen werden uitgevochten. De krachten der hemelen zullen geschokt worden, waarna Christus zal wederkomen om te oordelen over de mensen. Wie door hem wordt goedgekeurd, zal rechtstreeks naar de hemel gaan, maar wie wordt afgekeurd zal voor eeuwig branden in de hel.

Ook sommige Moslims geloven in een dergelijk script, met de wederkomst van de Mahdi, in plaats van Christus. Alleen leeft dit onder de Moslims minder sterk, het Laatste Oordeel is vooral een Christelijk waan-idee. En nu maar hopen dat dit geen self-fulfilling prophesy wordt, gezien de Christelijke politiek van de VS tegen Iran, dit mede met het oog op het illegale kernarsenaal van Israël.

Bill Maher: Religulous duurt een uur en 40 minuten.

Bekijk deze video op Google Video.

Share and Enjoy:
  • NuJIJ
  • Twitter
  • Facebook
  • Hyves
  • RSS
  • email

8 Reacties op “Bill Maher en het belachelijke geloof in religie”

  • Meugelswierda:

    “Het huidige schandaal van de pedofiele en sadistische priesters zal niemand zijn ontgaan, maar ook allerlei andere vormen van sadisme vloeien voort uit het geloof in hemel en hel”

    Ik zie de logica van deze stelling totaal niet in.

  • mr. drs. BOU:

    Beste Meugelswierda,

    Nog nooit gehoord van de heksenjacht? Van heksenprikkers en het geloof in de duivel? Of van Giordano Bruno?

    Nog erger zijn de hedendaagse Christenen, met hun geloof in de absolutie! Christus is voor onze zonden aan het kruis gestorven, dus alles wat we nu nog doen, zij ons vergeven!

    Het gaat niet alleen om de pedofilie, maar om de religieuze waandenkbeelden. Bekijk de documentaire eens en vraag je af hoeveel mensen geloven in Jonas in de Grote Vis (géén walvis). Religie leidt tot bijgeloof en een gebrek aan rationaliteit. Het resultaat is sado-masochisme, lijden en sterven voor de goede zaak.

    Zelf leef ik liever nog lang en gelukkig voor de goede zaak! 🙂

  • mr. drs. BOU:

    Dit is de waanzin ten top:

  • Meugelswierda:

    @mr. drs. BOU

    Stalin vervolgde als atheïst christenen en moslims.

    Wat is nu precies uw punt?

    Een mens kan allerlei excuses gebruiken om een ander te onderdrukken.
    In naam van God, Marx, Hitler, Boedhha (vergis je niet!) of Jimmy Hendrix.

    Dergelijke zaken zeggen niks.
    Religie is een geschikt gereedschap voor repressie maar religie is zelf geen repressie.

    Ellende is wel vaak dat hoe groter de religie hoe meer het is misbruikt.

  • Voyager:

    Nou ben ik geen fan van MSM mouthpiece Maher, maar hij begint goed met een gouwe ouwe van The Who.
    Echter als het over het belachelijke van geloof in religie gaat legt George Carlin het toch wat directer uit en meer tot de verbeelding sprekend. Ook geharnaste theologen zullen weinig weerwoord hebben op zijn visie.

    Link: http://www.youtube.com/watch?v=MeSSwKffj9o

    Gr Voyager

  • mr. drs. BOU:

    Beste Meugelswierda,
    Het gaat niet zozeer om mijn punt, maar om wat Maher in deze documentaire laat zien: sommige mensen blijven tegen de klippen op geloven in de meest idiote dingen. Sommigen komen verder heel rationeel over, maar zodra het over God gaat, doen ze de meest onlogische uitspraken, alsof hun verstand op nul wordt gezet, omdat ze in God geloven. Mijn punt is hoogstens dat deze godsdienstwaan gevaarlijk kan zijn, omdat lijden en sterven wordt verheerlijkt.

    Beste Voyager,
    Ook ik ben een grote fan van George Carlin. Dank dus voor de YouTube, ik zet hem hier even neer.

  • Anoniem:

    Wat heb je weer een goeie tekst.

  • Peter:

    God is de sadist en Jezus de masochist. Wij moeten het voorbeeld van Jezus volgen en dus dienen wij een masochist te zijn tegenover de sadistische God. Inderdaad is de Bijbel de Bijbel van het Sado-Masochisme. In Rusland was Stalin tot God verheven en moest iedereen een masochistische houding tegenover Hem aannemen. Een nieuwe God, die de oude God verving.
    In het Kapitalisme is de Directeur de God en de werknemers dienen op masochistische wijze deze God. Of het Kapitaal is de nieuwe God en moeten wij de masochisten zijn. God is altijd de sadist en de dienaren zijn de masochist. Heel logisch !

Recente reacties