Archief
Artikelen

Gisteren verscheen er in Global Research een goed artikel over de geschiedenis van Haïti. Wat me verbijstert in die geschiedenis, is het hedendaagse racisme en het gebrek aan schuldgevoel over deze uitbuiting en slavernij. De strijd voor de onafhankelijkheid en de vrijheid van de slaven in Haïti heeft een grote invloed gehad op de geschiedenis van heel Amerika. Toch worden de huidige bewoners nog altijd beschouwd als mensen die nu onze hulp hard nodig hebben, maar verder geen respect verdienen.

De volgende reportage van BBC Four, geregisseerd door David Olusoga, gaat over de geschiedenis van het racisme. Hij bestaat uit drie delen en hij is gemaakt in 2007. Natuurlijk komt de heroïsche strijd van de bewoners van Haïti er ook in voor, maar hij gaat vooral over het ontstaan van het beeld van de niet blanke mensen als “anders” en vooral als “minderwaardig”. Dit had alles te maken met de winsten die werden gemaakt, eerst middels de slavernij, daarna door de koloniale uitbuiting en tot slot in de uitbuiting door lage lonen.

Om deze beestachtige behandeling te kunnen rechtvaardigen, werden theorieën ontwikkeld, zowel door filosofen als door priesters en zendelingen. De superioriteit van het blanke ras, en dan vooral van de blanke man, stond vele eeuwen buiten kijf. Voor de volkeren die het slachtoffer werden van deze ideologie, kon dit leiden tot de dood en zelfs de volledige uitroeiing van hun volk! Helaas zijn er nog altijd talloze blanke mannen (en vrouwen) die hun gevoel voor eigenwaarde ontlenen aan het feit dat ze zijn geboren als blanken. Dit racisme beïnvloedt niet alleen het leven van de niet-blanke mensen, maar ook hun eigen leven. Zij leven altijd in angst en vrees voor de mensen die zij beschouwen als minderwaardig.

Deel 1 gaat over het begin: de “ontdekking” van Amerika, de behoefte aan slaven, de ontvoering van miljoenen mensen uit Afrika. Maar ook de Indianen spelen een belangrijke rol in het proces van het ontstaan van het racisme. De verhouding tussen blanken en negers was duidelijk: meesters en slaven. Maar de relatie met de Indianen was ambivalent.

Racism: A History – Part One, The Colour of Money duurt 58 minuten.

Bekijk deze video op Google Video.

Deel 2 gaat over de 19e eeuw, de pogingen om de “wilden” te bekeren tot het Christendom en de beschaving. Toen dat niet lukte, kwamen de “wetenschappelijke” verklaringen. Het sociale Darwinisme, de meedogenloze theorie van survival of the fittest, speelde daarin een grote rol. Op het einde van deze eeuw werd die theorie ook betrokken op de lagere klassen onder de blanken, hetgeen leidde tot de theorie van eugenetica, waarin ook het geloof in de inferioriteit van de Joden een plaats kreeg.

Racism: A History – Part Two, Fatal Impacts duurt 59 minuten.

Bekijk deze video op Google Video.

Deel 3 gaat over de 20e eeuw, waarin de slavernij was afgeschaft, maar het racisme bleef bestaan. Separatisme en geweld tegen de van oorsprong Afrikaanse bevolking in de VS bleef een groot probleem en werd zelfs nog erger. Zolang de negers nog slaven waren, eigendom van hun meesters, hadden ze economische waarde voor die meesters. Nu begon de periode van het lynchen, van de Ku Klux Klan. Afrika was intussen ten prooi aan het kolonialisme, dat in de 20e eeuw overging in Apartheid. In de VS en Zuid Afrika, maar ook in Engeland, leidde dit alles tot ernstige rassenrellen. Tot op heden blijft het racisme een probleem, dat o.a. zichtbaar wordt in de economische achterstelling.

Racism: A History – Part 3: Abolition duurt 59 minuten.

Bekijk deze video op Google Video.

Share and Enjoy:
  • NuJIJ
  • Twitter
  • Facebook
  • Hyves
  • RSS
  • email

4 Reacties op “De geschiedenis van het racisme”

  • rechtvaardigeheid:

    onbegrijpelijk NEDERLANDSE volk schijnheiligheid . ze hebben een geldschuld van 354 MILJARD EURO aan de slaven zwartslaven , hun welvaart hebben ze te danken aan elk slaaf die ze verkochten en opbrengst van de slaaf inkomsten om andere dingen voor te doen.laten we de plastische medische chigurgie kosten ook vergoeden. Nederland kan zich failliet verklaren . dit is de nederlanderse mentaliteit ARROGANT EN VERHEVEN OVER HUN WELVAART EN HUN GOEDE ONTWIKKELINGEN ECONOMISCH ALS WELBESPRAAKTHEID , ZIJN VALS SPELERS EN NOG STEEDS NIET OPRECHT EN EERLIJKE MENSEN . waar rond 1960 waren het de italian die oprotten moest naar eigen land volgde de surinamers volgde antilianen volgde de turken en nu zijn 2010 de marokanen welk RASSSSS volgt??? wie volgt ??? geen 1 ras is welkom geheten in NDERLAND NOOIT ZO GEWEEST VANAF DAT IK OP AARDE TERECHT BEN GEKOMEN ……HONESTY JUSTIFY PEACE LOVE TRUTH PACIENCE WISDOM FREEDOM EARTH RESSSSSSPECT

  • TREBOR:

    waarom kijken de mensen niet verder terug in de geschiedenis
    van de slavernij want dat bestond al lang voor dat wij er gebruik van maakten .
    nee niet de blanken hebben het uitgevonden maar ,ergens in het midden oosten weten ze er alles van af al in de bijbelse tyd was er spraken van slavernij

  • mr. drs. BOU:

    Beste TREBOR,

    De slavernij is volgens mij ontstaan nadat de mensen de dieren hadden getemd en waren overgegaan tot de landbouw. Jagers en verzamelaars kenden geen slavernij, want iedereen kon altijd weglopen!

    En inderdaad is slavernij geen “uitvinding van de blanken”.

    In de Bijbel en andere oude geschriften kun je zien hoe de slavernij ontstaat. Maar ook in China en Japan ontstond onafhankelijk daarvan een vorm van slavernij.

    Daar waar het moederrecht bleef bestaan (b.v. in Oceanië, Australië en Amerika) kende men echter geen slavernij, de gedachte kwam niet bij hen op.

    Dat een mens het eigendom kan zijn van een andere mens, is volgens hen net zo dwaas als de gedachte dat men eigendom zou kunnen hebben over de lucht, het water en het land.

    De mensen die geloven in het vaderrecht, in de naam van de vader en zo voort, denken dat de mens de natuur kan beheersen! Maar dat lukt natuurlijk niet, dat loopt altijd mis. Die global warming van Al Gore valt ook nogal tegen, nietwaar?

    Vrolijk Midwinterlicht en een Vredig Nieuwjaar! 😉

Laat een reactie achter

Recente reacties