Archief
Artikelen

Op Kleintje Muurkrant stond laatst het volgende bericht:

zondag 20 december 2009
Weet u het nog, dat dumpen van giftig afval in de Ivoorkust. Het stoombootje, de Probo Koala, vertrok met zijn lading uit Amsterdam. Volgens de speciale rapporteur van de VN prof. O. Ibeanu zijn er sterke aanwijzingen dat ten gevolge van het dumpen er doden gevallen zijn.
De BBC trok met een ploeg naar de Ivoorkust om daarvan verslag uit te brengen, maar Trafigura huurde een duur advocatenkantoor in Londen in en dreigde met schadeclaims. Goede naam van het bedrijf enz enz enz. (Blijkbaar had men bij Trafigura vergeten dat er tientallen interne emails over de giftige troep gelekt waren. Ja voor een winst van 7 miljoen dollar doe je wel wat, toch). De BBC zond de reportage in mei 2009 uit maar zwichtte uiteindelijk voor de juristen van Trafigura en haalde de uitzending pasgeleden uit haar digitale archief.

Al Jazeera berichtte op 20 mei 2009 vrij uitgebreid over Trafigura en het gifschip. Het chemisch afval dat werd gedumpt rond Abidjan, de hoofdstad van Ivoorkust, heeft waarschijnlijk duizenden mensen ziek gemaakt, waarbij ook doden vielen. De regering van Ivoorkust heeft van Trafigura een schadevergoeding ontvangen, op voorwaarde dat men het bedrijf in Ivoorkust niet verder zal vervolgen. Maar veel slachtoffers ontvingen geen enkele compensatie. Zij klagen Trafigura nu aan in Engeland, omdat het hoofdkantoor in Londen gevestigd is.

People & Power – Dumping Ground duurt 24 minuten.

Ook de BBC zond in mei 2009 een reportage uit over het gifschandaal. Trafigura en hun advocaten Carter Ruck klaagden daarop de BBC aan wegens smaad. Tot voor kort stond die reportage nog op de website van de BBC, maar op 10 of 11 december werd deze verwijderd. Daarop heeft iemand deze reportage op YouTube geplaatst.

BBC Trafigura duurt 16 minuten.

Trafigura en Carter Ruck zijn berucht om de manier waarop ze de repressieve media-wetten gebruiken om gerechtvaardigde kritiek en commentaar te onderdrukken. Niet alleen de BBC, maar ook het dagblad The Guardian kreeg een verbod om over deze zaak te berichten, terwijl er in het Britse parlement wel over werd gesproken. Het verbod om over dit gifschandaal te berichten, leidde in Engeland tot felle kritiek.

Trafigura directeur Pierre Lorinet beweert echter dat het slechts om desinformatie zou gaan! De rechtszaak tegen Trafigura loopt nog.

Share and Enjoy:
  • NuJIJ
  • Twitter
  • Facebook
  • Hyves
  • RSS
  • email

57 Reacties op “Het gifschip Probo Koala en de persvrijheid”

  • mr. drs. BOU:

    Gisteravond besteedde NOVA ook aandacht aan het Probo Koala-schandaal. Het gif ligt er nog en de slachtoffers hebben nog steeds geen schadevergoeding gekregen.

  • petje:

    Ik heb de reportage ook gezien. De slachtoffers zullen waarschijnlijk nooit een cent schadevergoeding krijgen omdat het geld al door de corrupte elite is verdeeld. Het ziekenhuis is gebouwd maar er is geen geld beschikbaar gesteld voor personeel. De slachtoffers leven nog steeds te midden van het niet opgeruimde gif dat hoog opgestapeld ligt.

  • petje:

    Bij het googlen n.a.v. de nieuwe Muurkrant serie Ship Ahoy over de nucleaire dump in (oude) schepen door de Calabrische mafia kwam ik deze prachtige Italiaanse politieke komiek tegen die o.a. de Parmalat zaak boven tafel heeft gekregen:
    http://www.beppegrillo.it/en/
    Overigens is Trafigura al eerder over de schreef gegaan o.a. inzake de Oil for Food leveranties m.b.t. Irak in het Saddam tijdperk.

  • petje:

    De Kleintje Muurkrant serie Ship Ahoy over het neerzinken van schepen met nucleair afval in de Middellandse Zee is nu ook opgemerkt op een Italiaans forum.
    Een zekere Theodoor Cranendonk, een oud militair/baret, die later in de wapenhandel ging (vanuit Zwiterland) schijnt een centrale persoon in dit schandaal te zijn. De heer Cranendonk -nu woonzaam in Rotterdam blijkens een verslag van de Filipijnse society verslaggeefster Becky Garcia – is veroordeeld in Italie voor een illegale wapentransactie, maar schijnt om onduidelijke redenen vrij rond te lopen in Nederland..
    Wordt vervolgd op http://www.stelling.nl

    http://poteriocculti.mastertopforum.biz/-vp19028.html

  • petje:

    FOR IMMEDIATE RELEASE
    Date: November 17th 2009
    Contact: Paolo Gerbaudo
    Mobile phone: 0044(0)7940527990
    E-mail: paolo.gerbaudo@gmail.com
    NEW RESEARCH REVEALS SCALE OF TOXIC DUMPING IN THE MEDITERRANEAN
    Over 70 sunken ships suspected of having carried toxic and radioactive waste
    New research shows there have been over 70 suspicious ship sinkings in the Mediterranean sea between 1979 and 2001, which could be linked with toxic waste traffic. Suspicious ship sinkings have been increasing in frequency in the late 90s and around 100.000 tonns of cargo has been lost in that area. This information obtained from the Lloyd’s register of shipping in London, has been compiled and published on the website http://www.infondoalmar.info, launched today.
    “People think toxic and radioactive sea dumping is an Italian issue, given recent events there” – asserted Paolo Gerbaudo, a freelance journalist and UK correspondent of il manifesto daily, who has led the research conducted for the website. “This research shows how many ships suspected of having carried toxic waste have sunk in international waters and off the coasts of other Mediterranean countries like Greece, Lebanon and Turkey. It is about time the Italian government, the European Union, and the International Maritime Organisation intervene on this issue. Inaction could cost thousand of lives”.
    The newly published research reveals a series of worrying patterns such as the disproportionate presence of marble and cement as declared cargo, both being heavy materials able to screen radioactivity in the case of port controls, as well as of scrap iron, copper and steel, which have been often linked with radioactive contamination.
    “We came to realize that the Italian and the international public was struggling to come to grips with this case because of its sheer complexity, the high number of incidents, as well as the uncertainty about them” – said David Boardman, researcher at MIT, who developed the website. “We thought there was no better way to visualize the situation than to create an online map of the sinkings based on official data from Lloyd’s”.
    Infondoalmar.info is intended as a work in progress project, and invites users and experts to submit further information to add to the understanding of different incidents. In the first 3 days after the launch of the Italian version, the website has already received tens of e-mails signalling new cases or providing new details on known incidents.
    The website documents how under the Mediterranean Sea lie tens of ecological time bombs, which could release thousands of tons of toxic and radioactive waste into the water with incalculable consequences for the environment and human health. Yet, Italian and international institutions have so far failed to deal with this looming ecological catastrophe. It is hoped that infondoalmar.info will bring more public and political attention to this very important issue.
    ###
    If you would like further information about this topic please
    call Paolo Gerbaudo at 0044(0)7940527990 or e-mail at paolo.gerbaudo@gmail.com

    http://www.infondoalmar.info/docs/pr_infondoalmar.pdf

    http://www.infondoalmar.info/?lang=en&viz=map&step=1&year=&country=&car=&inc=&sus=

  • mr. drs. BOU:

    Beste Petje,
    Dank je wel voor alle links. Je laatste post is wel bij mij aangekomen, maar BOUblog ziet een verzameling links als een soort van spam. Ik zal ze binnenkort allemaal rustig bekijken en ik denk dat er dan een blogje uitrolt.
    Op Kleintje Muurkrant stond vandaag weer een nieuwe aflevering van Ship Ahoi. Daarom mijn dank voor je inbreng. De toestand is kennelijk te erg voor de Volkskrant en het NOS-journaal. Die hebben het liever over de nieuwste audio-tape van wijlen Osama bin Boeman, want die is toch al jaren dood.

  • petje:

    Kijk eens naar het corrupte netwerk en de corrupte activiteiten van de spin in het web David Mills (zoon van een MI5 topspion, getrouwd met een voormalig minister voor Volksgezondheid van de regering Blair Tessa Jowell; zakenpartner van del’Utri, Berlusconi’s mafia tussenpersoon, een schoonzus met een hoge functie bij het Britse OM, fraudes met vliegtuighandel met Iran, besmet bloedplasma, uraniumafval,hydrofoils etc etc.)
    http://aangirfan.blogspot.com/2006/02/david-mills.html

    Aanvullende info over het onderzoek naar afvaldumping in de zeeen ond Italie en in Somalie:
    http://flarenetwork.org/blog/2009/09/25/those-30-ships-poisoning-the-mediterranean/

  • mr. drs. BOU:

    Het NRC schrijft vandaag:

    Amsterdam, 10 maart. De gemeente Amsterdam wordt toch volledig berecht voor haar rol bij het gifschip Probo Koala. Dat heeft de Hoge Raad besloten.

    De gemeente speelde in juli 2006 als toezichthouder een rol bij het vertrek van de Probo Koala uit de haven van Amsterdam met vermeend giftig afval aan boord.

    Let ook op de woordkeuze, want dat vermeend giftig afval was gewoon giftig! Keurig geformuleerd van het NRC. 🙁

  • petje:

    Wapenhandelaar Theo Cranendonk is blijkbaar gearresteerd. Hij figureert o.a. in de serie Ship Ahoy over dumping van chemisch en nucleair afval in de Middellandse Zee van Keintje Muurkrant (www.stelling.nl)
    http://nos.nl/artikel/143124-ontsnapte-wapenhandelaar-78-aangehouden.html

  • mr. drs. BOU:

    Beste Petje,
    Dank zij jouw tip heb ik die serie gelezen: Ship Ahoy staat nu ook in het archief van Kleintje Muurkrant.
    Helaas kun je die boeven wel aanhouden, maar wie ruimt die troep op van de zeebodem? Het is één tikkende tijdbom…

  • petje:

    Ook voor de kust van Somalie is er veel nucleair en chemisch afval gedumpt met medeweten van de VN en westerse landen. Er is niets gedaan met de klachten daarover van Somalische vissers die bovendien door illegale visserij door rijke landen hun broodwinning zijn kwijt geraakt. Is het vreemd dat de vissers tot piraterij zijn overgegaan..?
    Overigens zijn een Italiaanse journaliste en haar cameraman die onderzoek deden naar de afvaldumpingen voor de Somalische kust onder verdachte omstandigheden vermoord (zie mijn eerdere postings bij dit onderwerp).

    (..)
    Somali Complaints and Appeals on Illegal Fishing & Hazardous Waste Dumping

    Another major problem closely connected with the IUUs and illegal fishing is industrial, toxic and nuclear waste dumping in both off-shore and on-shore areas of Somalia. Somali authorities, local fishermen, civil society organizations and international organizations have reported and warned of the dangerous consequences of these criminal actions. In a Press Statement dated 16 Sept 1991, the SSDF, which then administered the Northeastern Regions of Somalia, sternly warned “all unauthorized and illegal foreign fishing vessels in the Somali waters are prohibited, with immediate effect, to undertake any further illegal fishing and to stay clear of the Somali waters”. In April 1992, SSDF Chairman, Gen. Mohamed Abshir Musse wrote to the then Italian Foreign Minister, Gianni De Michelis, drawing his attention to the robbery of the Somali marine resources and ecosystem destruction by unlicensed Italian trawlers.

    In September 1995, leaders of all the Somali political factions of the day (12 of them) and two major Somali NGO Networks jointly wrote to the UN Secretary General, Dr Boutros Boutros Ghali, with copies to the EU, Arab League, OIC, OAU and to other involved parties, detailing the illegal fishing and hazardous material dumping crises in the Somali sea waters and requesting the UN to set up a body to manage and protect these waterways. They pointed out that since ICAO already manages the Somali airspace, so could IMO or a newly created organization run Somalia’s seas until an effective Somali national government is able to take control of it. Again, from 1998 to 2006, consecutive Ministers of Fisheries of Puntland State of Somalia have repeatedly appealed to the international community: UN, EC, African Union, Arab League and to individual nations, advising the members states of these organizations to help keep poaching vessels and crews from their countries out of the Somali waters. The Ministers also complained of oil spills, toxic and nuclear waste dumping in the Somali coast.

    Somali fishermen in various regions of the country also complained to the international community about the illegal foreign fishing, stealing the livelihoods of poor fishermen, waste dumping and other ecological disasters, including the indiscriminate use of all prohibited methods of fishing: drift nets, under water explosives, killing all “endangered species” like sea-turtles, orca, sharks, baby whales, etc. as well as destroying reef, biomass and vital fish habitats in the sea (IRIN of March 9, 2006). Fishermen in Somalia have appealed to the United Nations and the international community to help them rid the country’s shores of foreign ships engaged in illegal fishing. United Nations Food and Agriculture Organization (FAO) estimated 700 foreign-owned vessels were engaged in unlicensed fishing in Somali waters in 2005. However, FAO said it was “impossible to monitor their fishery production in general, let alone the state of the fishery resources they are exploiting….there is also strong suspicion of illegal dumping of industrial and nuclear wastes along the Somali coast”, IRIN 09/03/06.

    “They are not only taking and robbing us of our fish, but they are also trying to stop us from fishing,” said Jeylani Shaykh Abdi, a fisherman in Merca, 100km south of Mogadishu. “They have rammed our boats and cut our nets”, he added. Another Merca fisherman, Mohamed Hussein, said [Our] existence depends on the fish. He accused the international community of “talking only about the piracy problem in Somalia, but not about the destruction of our coast and our lives by these foreign ships.” Jeylani noted that the number of foreign ships had increased over time. “It is now normal to see them on a daily basis, a few miles off our shores” (IRIN 09/03/06).

    Describing the activity as “economic terrorism”, Somali fishermen told IRIN that the poachers were not only plundering the fish but were also dumping rubbish and oil into the sea. They complained the Somali government was not strong enough to stop it. “We want the international agencies to help us deal with this problem,” said Hussein. “If nothing is done about them, there soon won’t be much fish left in our coastal waters.” Musse Gabobe Hassan and Mohamud Hassan Tako of the Mogadishu Maritime and Fisheries Institute accuse foreign ships of illegal fishing and dumping of hazardous waste in Somali waters. “Somalia’s coastal communities who eke their livelihood from the sea are appealing to the international community for help stop the illegal fishing fleets from both the developed and developing countries that are robbing our marine wealth and destroying its habitats”, they added.

    Like the UN Security Council, Chatham House, an International Affairs Think-Tank, in a much publicized recent Paper on piracy in Somalia failed to present a balanced view of the issue and concentrated on the shipping piracy side of the coin. Roger Middleton, the author of the Paper, however, mentions in passing that European, Asian and African (Egypt and Kenya) illegally fish in the Somalia waters. In ignoring the principal IUU factor, the origin and the purpose of the shipping piracy, UN and Roger Middleton seem to be either misled or pressured to take this one-sided course by powerful interests who want to cover up and protect the profitable business of illegal fishing.

    These crises of the illegal fishing, waste dumping, warlords/mafia deals and the loud complaints of the Somali fishermen and civil society have been known to UN agencies and international organizations all along. The UN Agencies and organizations, which have been fully aware of these crises, often expressed concern and lamentations but never took any positive action against these criminal activities. It appears as if they have also failed to inform the UN Security Council of this tragedy before it passed its resolutions 1816 and 1838 early this year.
    http://wardheernews.com/Articles_09/Jan/Waldo/08_The_two_piracies_in_Somalia.html

  • petje:

    The Guardian newspaper revelead evidence recently on how the British Oil company Trafigura tried to cover-up one of the worst pollution disasters which affected the health of more than 30,000 people in Ivory Coast.

    This is probably one of the few cases revealed to the public opinion. God knows how many companies must have been following the example of Trafigura in hoping to make fortunes by causing environmental tragedies.

    In Italy, a former mobster named Francesco Fonti admitted he had personally shipped toxic and radioactive waste to Somalia. That traffic could have led to the death of reporter Ilaria Alpi and her cameraman Milan Hrovatin.

    Several cases, where the Sea was being used as a disposal area for radioactive and toxic waste, have come to light. Up to 41 ships could have been intentionally sunk off the shores of Italy, Spain, Greece, reaching as far as Asia and Africa. This was part of a lucrative business organised by the ‘Ndrangheta’, the Calabria based mafia syndicate.
    (..)
    http://english.alshahid.net/columnists/mystery-in-the-sea-14-years-from-the-death-of-ilaria-alpi

  • petje:

    Ship Ahoy (9)
    zondag 24 januari 2010
    Voor de sage over Theodor Cranendonk, de beruchte Nederlandse handelaar in ellendig afval, wapens en andere leuke dingen voor de mensen, even terug naar aflevering 4 dd. 17 januari jl. Kwoot:

    ” … En dan is er nog Ligure Abrasivi Snc. (L.I.A.) dat voor het verwerken van giftige afvalstoffen zaken deed met het Zwitserse Finance and Trade Service Est”.

    Een uitspraak van pentito Francesco Fonti, die blijkbaar zijn klassiekers kende. De connectie tussen L.I.A. en Theo’s Zwitserse handelsvehikel was in maart 2002 al eens aan de orde geweest in een rapport van Greenpeace. Onze Rotterdamse sjacheraar zou met L.I.A. In 1990 een deal in de steigers hebben gezet, waarbij de dump van een flinke plomp ziekenhuisafval en andere shit door FTS Houston verzorgd zou worden (1).
    Greenpeace wist verder nog te putten uit een herderlijk schrijven van vriend Theo aan een stel Zuidafrikaanse handelspartners op het terrein van olie en sigaretten. Daarin stelde hij de mogelijkheid in het vooruitzicht om 1000 tot 5000 ton giftig afval vanuit Italië over te hevelen naar Angola, waar hij een lokale overheidsinstantie plat had gekregen voor het bouwen van een verwerkingsinstallatie.
    Zijn voornoemde deals doorgegaan? Weten we niet. Laten we aan de echte speurneuzen over. Feit blijft dat Cranendonk in 1997 achter het Italiaanse gaas ging omdat ie de ‘Ndrangetha van 30 bazooka’s had voorzien. Hij kreeg tien jaar voor zijn mik, maar werd na korte tijd overgebracht naar een ziekenhuis vanwege ernstige depressieve klachten. Vandaaruit werd hij ontvlucht. Theo Cranendonk: de Hollandse Licio Gelli.

    (1) Niet noodzakelijkerwijs Finance and Trade Service OvEst. Gezien zijn Oost-Aziatische connecties kan Theo ook de imposante vervoerstak van Formosa Travel Service hebben bedoeld.

    http://www.stelling.nl/followup/shipahoy.html

  • petje:

    Bekijk even de foto van de sexy minister van milieu van het operettekabinet van vrouwenverslinder Berlusconi bij onderstaand artikel die natuurlijk geen enkel oog heeft voor de gezonken schepen met giftig afval(des te meer voor mannelijk schoon, natuurlijk)..

    Berlusconi, the Mafia and the Radioactive Wrecks
    Italy’s Secret Ships of Poison
    By MICHAEL LEONARDI
    The colors of the Mediterranean are strong at this time of year on the border of Calabria and Basilicata. The sun shines brightly and low in the sky. The mountains and the sea are beautiful here and rich in traditions of organic agriculture, music and art that date back to the findings of paleolithic man and the Magna Grecia civilization before the Roman Empire. But all is not well. The Mediterranean Sea, calm at times and agitated at others, holds the wrecks of “secret ships,” as it whispers and roars the hidden history of its revolutionary past. These ships are known here as the Navi Dei Veleni (ships of poison), and their contents are kept secret from the population and the world by the Italian Mafia/State. This Berlusconi led Mafia/State with its unconstitutional decrees that violate Article 32 (see note) of the Italian constitution along with others, puts the health of the population at risk through a legacy of toxic and radioactive dumping now coming to light across the sea and landscape. People are worried: about the economy, the flu, the poor conditions of the hospitals, schools constructed with contaminated building materials that poison the young, and a sea full of ships whose cargos lie unknown and uninvestigated on the sea floor.

    In the city of Amantea, Calabria, on October 24, there was a mass International demonstration. Simultaneous actions were held in solidarity in France and Spain as well. Over 400 organizations, local and from all across the Italian peninsula joined together to call for an end to the intentional poisoning of our lands and waters by a criminal/political caste submersed in scandals of sex, prostitution, and corruption, both on the left and the right. The October 24th demonstration in Amantea was called by the local organizing committee which takes its name in memory of the former commander of the Italian Navy, Natale De Grazia, who died in 1995 under very mysterious circumstances at the age of 39. Commander De Grazia was at the forefront of the investigation into the trafficking of radioactive and toxic wastes and was the key point person in the investigation of the lost Ships of Poison.
    (..)

    http://www.counterpunch.org/leonardi11042009.html

  • petje:

    Theo(door)Cranendonk is niet alleen wapenhandelaar, maar ook milieucrimineel en witwasser van crimineel geld etc. die vanwege depressieve klachten medio jaren 90 werd vrijgelaten uit een Italiaanse gevangenis en daarna vrolijk is verder gegaan met zijn duistere zaken en met de bloemetjes buiten zetten. In de recente bekentenissen van kroongetuige Francesco Fonti in het schandaal van de gezonken schepen met gifafval is de belangrijke rol van de voormalig baret Theo Cranendonk (78)
    naar voren gekomen. Vandaar de arrestatie van deze duistere ‘zakenman’ te Rotterdam..
    http://www.123people.nl/s/theodor+cranendonk

  • mr. drs. BOU:

    Beste Petje,

    Van jou had ik nog een post bewaard die uitsluitend bestond uit links en die daarom in de spambox viel. Het dumpen van chemisch afval gebeurt ook op andere plaatsen.

    Radioactive waste dumping by the ‘Ndrangheta is een Wikipedia over deze activiteiten van de Italiaanse maffia, maar de link deed het niet. Mocht hij het nog niet doen, dan even googelen op de volledige titel.

    Dit artikel van Greenpeace uit 1997 gaat over de toestand in en rond Italië, maar ook in de Zwarte Zee, in de zeeën rond Afrika en Zuid Amerika. De truck is simpel: stop een oud schip vol met gif en laat het vergaan! Schip naar de kelder, bemanning gered, de verzekering betaalt de schade en het afval is keurig “verwerkt”.

    The Minister’s Mr Moneybags is een artikel uit 1997 in de Independent. Gaat over een Engelse politica wier echtgenoot, David Mills, betrokken is bij een schandaal rond Berlusconi, waar ook het verwerken van chemisch en radioactief afval boven komt drijven (of liever: wordt afgezonken). David Mills komt ook voor in Ship Ahoy van Kleintje Muurkrant.

    Italian inconvenient truths emerge with the retrieval of a sunken ship is een artikel uit september 2009. Het lezen waard!

    It has finally been found, thanks to the confession of Francesco Fonti, a pentito (Mafioso turned informant), a ship loaded with barrels of radioactive waste that was sunk off the coast of Cetraro, in Calabria, south of Italy.
    The ship sleeps there, in the deepness of sea like a marine monster lay down on a side, with the mouth exploded in pain. Some barrels are slipping out, many are hidden in its stomach.
    But its eternal rest has now been interrupted, and its secret unveiled. A pentito of the ‘Ndrangheta – Calabria’s organised crime – has confessed to the public prosecutor of the city of Paola (Calabria), Bruno Giordano, of having personally caused the sinking of that boat, which was filled with 120 barrels or radioactive waste.
    The ship was found on September 12 thanks to a robot sent by the authority of Calabria Region, and its position was exactly that described by the pentito: 20 miles away from the coast of Cetraro, 500 metres under water, laying on a side with a wrecked prow.

    RadWaste is een website vol met artikelen over radio-actief afval. Dat ga ik dus niet allemaal lezen, maar het is wel een goede link voor verder onderzoek.

    Het meest verhelderend vind ik nog steeds Ship Ahoy op Kleintje Muurkrant.

    We weten dat dit gebeurt, af en toe wordt er iemand gepakt, maar hoe ruim je dit ooit weer op? Tikkende tijdbommen… 🙁

  • petje:

    September 25, 2009

    Sunken Waste Ship Has Corpses On Board

    The ship which the ‘Ndrangheta or Calabrian Mafia sank in 1992 with a load of radioactive sludge off the coast of Southern Italy, discovered earlier this month by authorities pursuant to a tip by cooperating former mobster Francesco Fonti, also has “two bodies on board” as reported by Duncan Kennedy for BBC News:

    Local prosecutors say it is possible some of the crew were either unaware of the intention to sink the ship or were deliberately killed by the mafia. He says they will only know for sure once the ship has been recovered. The mafia informant says he personally sank two other vessels and that he knew of at least 30 more ships sabotaged by the mafia. The man, who is under house arrest, has told his interrogators that the toxic waste came from Italian and European pharmaceutical companies and the mafia was paid between $2m and $20m to sink the ships.

    Meanwhile, critics are protesting that the Italian government is not acting quickly enough to remove the toxic waste from the discovered vessel or to locate the other sunken ships which are polluting the Mediterranean as reported by Michael Day for The Independent.

    http://bitterqueen.typepad.com/friends_of_ours/francesco-fonti/

  • mr. drs. BOU:

    Wat een horror-story, Petje!
    Ik zet er nog even de link bij naar The Independent: Skulls found on Mafia ship laden with toxic waste

    Pressure is growing on the Italian government to act over revelations that 30 or more ships with radioactive cargoes, deliberately sunk by the Mafia, may be polluting the Mediterranean.

    The Calabrian region in the south of the country last night threatened to bypass Rome and petition the European Commission directly for help in dealing with the potential environmental disaster, while in another development investigators said that human remains may have been found on one ship – raising the possibility of a murder inquiry.

    Silvestro Greco, head of the region’s environment agency, lambasted the response by ministers to the apparent discovery of one of the missing toxic waste vessels, the Cunsky, 18 miles off the Calabrian coast.

    “It has been 11 days since the boat was found and there has been not a single sign from the government,” he said. “We do not believe this silence is normal.”

    Mr Greco added that “the entire Mediterranean, from the Adriatic to the Tyrrhenian sea and from the Strait of Sicily to the Aegean” could be threatened by sunken waste ships. “Cleaning and removing the load will be particularly complex in terms of cost, given the vast area involved,” he said.

    Kortom: Wie ruimt dit op? Wat een tijdbom!! Wonderlijk dat we daar zo weinig over horen in de MSM… 🙁

  • petje:

    In de Daily Telegraph wordt nog aanvullende info gegeven over het neerzinken van gifschepen voor de Somalische kust aan het begin van de jaren 90 in ruil voor machinegeweren voor groepen opstandelingen. Het zou mij niet verbazen dat onze nationale wapenhandelaar Theodoor Cranendonk bij deze deal betrokken was..

    The environmental group Legambiente claimed yesterday (wed) that the mafia had also sailed some waste-laden ships to developing countries, including Somalia, disposing of them in exchange for giving automatic weapons to rebel groups.

    “They were sunk off the coast of Somalia, or buried on land, around 1991 or 1992 in return for weapons from the ‘Ndrangheta,” said Sebastiano Venneri, the group’s vice-president.
    http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/italy/6198228/Mafia-accused-of-sinking-ship-full-of-radioactive-waste-off-Italy.html

  • petje:

    De volgende (in het google engels vertaalde) paragraaf in het Greepeace rapport over de export van gif (2002/2007) gaat over de handel en wandel in Afrika van wapenhandelaar en milieucrimineel de Rotterdamse zakenman Theodoor Cranendonk (o.a. Midoil bv):

    1.2. Angola
    In 1990 a wealthy financier Dutch, Theodor Cranendonk, resident in Klosters, Switzerland, company owner East Finance and Trade Services (FTS), in a correspondence with the Italian firm LIA Ligure Abrasives snc, Mass, as it relates a previous meeting in Lugano, illustrates the possibility of exporting medical waste through the use of a U.S. company, FTS Houston. The letter indicates the possibility of exporting toxic waste through the same company.
    In 1992 Cranendonk, in a message sent to some African partners, with whom and ‘business in the field of trade in oil and cigarettes, said it could organize immediate shipment of 1000-5000 tons of toxic waste from Italy to Angola, where the local government had given permission for the construction of a incineration plant. In 1997 he was arrested in Switzerland and Cranendonk was subsequently extradited to Italy on charges of conspiracy and trafficking weapons, carried out in support of the Calabrian mafia clan Serraino-Di Giovine. Tried and sentenced to Milan in first unable to ten years imprisonment, Theodor Cranendonk thereafter, and ‘disappeared, undisturbed away from the clinic where he had been authorized to go for some medical findings. (pag. 12-13)

    Dit concludeerde Greepeace over de handelsstromen van gif vanuit Italië:

    In the late 80’s, Greenpeace revealed illegal waste trafficking hazardous products from the Italian chemical industry who were aboard the ship Zanoobia and transported to Africa, and to this scandal, it was followed by others that boats as they saw involved Deepsea Carrier and Karin B, as a means of Italian transport of toxic waste to countries in developing as Nigeria and Venezuela. Other cases of illegal trafficking of wastes marked the Italy of those years, as discovery in 1988 of bins full of toxic waste along the Turkish coast Black Sea. This case is still pending and the waste is stored in a Safe in two department stores in the town of Sinop and Samsun, Turkey. (pag. 8)

    http://www.greenpeace.org/raw/content/italy/ufficiostampa/rapporti/export-veleni.pdf

Laat een reactie achter

Recente reacties