Archief
Artikelen

De belangrijkste religie van Tibet is het Boeddhisme. De kern van deze religie is niet het geloof in een god, maar de overtuiging dat alles een eenheid vormt. Volgens de Boeddhistische leer is de menselijke geest onsterfelijk en na de dood van het lichaam reïncarneert de geest, om in een nieuw lichaam te worden herboren. Dit alles maakt deel uit van een eeuwige cyclus van geboorte, leven en sterven. Deze cyclus gaat onvermijdelijk gepaard met lijden, maar de menselijke geest kan zich boven dat lijden verheffen door het beoefenen van ascese en meditatie. Deze oefeningen kunnen leiden tot een staat van verlichting. In deze toestand van geestelijke vrede bestaat er geen onderscheid meer tussen het zelf en de omringende wereld. Het belangrijkste is dan de vriendelijke aandacht, gepaard met compassie of mededogen.

Deze religie zonder god is ontstaan in India, in de 5e eeuw v.Chr. In Tibet bestond als van ouds een animalistische religie: Bön. In deze religie wordt de hele natuur beheerst door geesten. Dit kunnen zowel goede als kwade geesten zijn en de taak van de mens is om deze geesten te verzoenen. In de 8e eeuw werd het Boeddhisme in Tibet verspreid door Padmasambhava, maar elementen van de Bön-religie bleven in het Tibetaanse Boeddhisme behouden.

De Fransman Arnaud Desjardins was een van de eerste aanhangers van het Boeddhisme in Frankrijk. Na een lang verblijf in Noord-India heeft hij in 1966 twee documentaires uitgebracht over het Tibetaanse Boeddhisme, dit in samenwerking met Sonam Topgay Kazi, die op dat moment de belangrijkste tolk was voor de Dalai Lama. Desjardins heeft in India vele belangrijke Tibetaanse monniken ontmoet en gefilmd, waaronder de toen 30 jaar oude Dalai Lama zelf. Deze was in 1960 zijn land ontvlucht en in zijn gevolg bevonden zich andere Tibetaanse monniken. Zij verkregen in India asiel en vestigden zich in McLeod Ganj, vlak bij Dharamsala in het noorden van India. De plaatselijke bevolking was reeds Boeddhistisch en de Tibetaanse traditie werd daar voortgezet.

Wie ook maar iets wil begrijpen van de Tibetaanse samenleving, die geheel doortrokken was van religie, zal vooral begrip moeten opbrengen voor dit Tibetaanse Boeddhisme. Niet het streven naar materiële welvaart stond in deze samenleving voorop, maar het streven naar geestelijk welzijn. Hoewel de kloosters een grote rijkdom bevatten en de boerenbevolking en de nomaden soms in bittere armoede leefden, streefde men niet naar rijkdom, maar naar ascese. De kloosters waren het centrum van cultuur en wetenschap. Deze religieuze samenleving doet sterk denken aan West Europa in de Middeleeuwen.

Message of the Tibetans – Buddhism duurt 50 minuten.

Share and Enjoy:
  • NuJIJ
  • Twitter
  • Facebook
  • Hyves
  • RSS
  • email

Gesloten voor reacties.

Recente reacties