Archief
Artikelen

Al maanden hebben we niets vernomen over de zaak Baybasin. Terwijl ik me reeds begon af te vragen of er in deze zaak nog iets gebeurde, stortte er op 25 februari opeens vlak bij Schiphol een Boeing 737-800 van Turkish Airlines neer, gelukkig niet op de huizen, maar op een akker naast de Polderbaan. Helaas vielen er toch nog 9 doden: de 3 piloten, een stewardess en 5 passagiers.


Samen met staatssecretaris Albayrak (Justitie), bracht premier Balkenende nog dezelfde dag een bezoek aan gewonde passagiers in een ziekenhuis in Hoofddorp en minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) liet weten dat Turkish Airlines voldoet aan de veiligheidseisen „die op Schiphol van kracht zijn. De toedracht van dit ongeluk zal vanzelfsprekend nauwkeurig worden onderzocht.”

Een vliegtuigongeluk kan gebeuren, maar wat er vervolgens gebeurde, was wel erg raar! De zwarte dozen met vluchtgegevens werden onmiddellijk door de Onderzoeksraad voor Veiligheid voor onderzoek naar Parijs gestuurd, maar het OM Haarlem eiste die dozen op. Mr. Pieter van Vollenhove, de voorzitter van de Onderzoeksraad, weigerde dat. De eis van het OM was in strijd met de regels, zoals ook bleek uit een uitzending van NOVA, waarin Van Vollenhove vertelde waarom hij die dozen niet afstond: in de Nederlandse wet is vastgelegd dat het OM deze gegevens alleen krijgt bij gijzeling, terrorisme, moord of doodslag, maar dit was een ongeluk. De vraag waarom het OM die dozen dan toch zo graag wilde hebben, bleef onbeantwoord.

Maar het werd nog gekker. Op 4 maart meldde de Onderzoeksraad (pdf) dat het ongeluk was veroorzaakt door een storing aan de linker radiohoogtemeter. „Op deze gang van zaken is door de bemanning in eerste instantie niet gereageerd.” Uit de voice-recorder zou blijken dat het niet goed functioneren van deze hoogtemeter wel door de bemanning is gesignaleerd, maar ze grepen niet op tijd in. „Uit de voorlopige gegevens blijkt dat deze signalering niet als een probleem werd beschouwd”, aldus Van Vollenhoven. De Boeing had twee hoogtemeters en als drie ervaren piloten het uitvallen van een van die meters niet als een probleem beschouwen, dan is het nog maar de vraag of dit echt het probleem was.

Ook de Turken geloofden niet in een kapotte hoogtemeter en drie ervaren piloten die daarover hun schouders ophaalden. De Turkse pilotenvereniging liet weten dat ze de uitkomsten van het rapport onbevredigend vond en verklaarde onder andere dat zelfs een amateurpiloot zo’n fout niet zou maken. De drie piloten zijn helaas omgekomen, we kunnen hen niet meer vragen wat er werkelijk gebeurde. De crash ging uiteraard ten koste van het toerisme naar Turkije, zeker nadat de schuld bij de Turkse piloten was gelegd. Aldus schaadde de crash de Turkse reputatie in Nederland.

Nu vroeg ik mezelf dus twee dingen af: hoe zou het gaan met Baybasin en waarom deed het OM Haarlem opeens zo heftig over die zwarte dozen? Op donderdag 12 maart publiceerde Micha Kat in het kader van zijn serie JDTV een interview met mr. Adèle van der Plas, de advocate van Baybasin. En wat bleek? Er lopen in Turkije nu drie officiële onderzoeken naar de zaak Baybasin! Deze zijn voor Turks sprekende mensen te volgen op internet. Mocht iemand dat kunnen lezen, laat ons dan weten wat er staat!

In Nederland daarentegen probeert het OM de aangifte van Moustafa Y. tegen Joris D. in de doofpot te stoppen. Nog erger: men heeft Moustafa benaderd en bedreigd. Hij moest mee naar België om daar te verklaren dat zijn aangifte niet waar is! Moustafa heeft dat geweigerd en hij heeft in Turkije aangifte gedaan van deze bedreiging. Luister zelf maar:

Gezien de tijdslijn die mr. Van der Plas ons voorlegt, lijkt de bedreiging van Mustafa rechtstreeks afkomstig van het Nederlandse Landelijk Parket, oftewel de top van het OM. En toen stortte er dus een Turks vliegtuig neer op een Hollandse akker… Iets met een hoogtemeter of zo…???

Steun het Burgerinitiatief: Onderzoek Joris Demmink!

Share and Enjoy:
  • NuJIJ
  • Twitter
  • Facebook
  • Hyves
  • RSS
  • email

12 Reacties op “De zaak Baybasin en de Turkse vliegtuigcrash”

  • E-bee:

    Wel vreemd dat het OM die dozen opeiste ja. Niet vreemd dat er een toestel neerstort onder deze omstandigheden. Ik zie geen verband met Baybasin, tenminste, als er niet meer boven komt. Voorzover ik weet was die hoogtemeter niet de oorzaak. Met de overige hoogtemeters kun je nog steeds verder vliegen. De oorzaak was het niet volgen van het voorschrift de landing handmatig uit te voeren. Daardoor kon een aan de ABS gekoppelde hoogtemeter, die defect was, het gas automatisch helemaal doen terugnemen terwijl het toestel nog in de lucht was.
    Ik meen dat er ook nog 2 luchtdrukhoogtemeters zijn maar alleen deze defecte radiohoogtemeter(1 van 2) was gekoppeld. Typische pilot-error, om dan tegen de voorschriften om juist deze ene reden,(.) en zelfs onder tweevoudige vermelding in het logboek van eerdere defecten aan de hoogtemeter, toch op de ABS te landen, vermoedelijk omdat de landing werd uitgevoerd door de minder ervaren co-piloot. De bewering dat ervaren geachte piloten zulke amateuristische fouten niet zouden kunnen maken, wordt bij vrijwel ieder vliegongeluk keihard gelogenstaft. Of die nu van de KLM of Turkish Airlines is.
    Maar een verband met Demmink, zie ik hier vooralsnog niet.

  • E-bee:

    Maar een verband met Demmink: moet een verband met Baybasin zijn. Komt door die kater….

  • mr. drs. BOU:

    Beste E-bee, ik vond het vreemd worden, toen het OM zich er mee ging bemoeien. Dat de zwarte dozen niet door het OM worden onderzocht, maar door de Veiligheidsraad, is niet zomaar een bestuursregel, het is zelfs wettelijk geregeld. Pieter van Vollenhove legt in NOVA ook duidelijk uit waarom dat zo is.

    Maar ik vond het nog vreemder dat drie ervaren piloten zichzelf en hun kist naar den donder jagen, omdat ze landen op de automatische piloot terwijl ze weten dat de hoogtemeter het niet doet. „Uit de voorlopige gegevens blijkt dat deze signalering niet als een probleem werd beschouwd.” Kortom: Die Turken zijn lui en dom. Misschien heb je wel gelijk, misschien was het inderdaad een stomme fout. Maar we weten het niet zeker! We leven immers in een wereld waarin iedereen maar een eind weg loopt te liegen, een wereld waarin de geheime diensten de dienst uitmaken.

    De relatie tussen Turkije en Nederland is al een tijdje grondig verstoord en de stoorzenders zitten bij de Nederlandse justitie. Ik ben er wel alert op gebleven, maar ik zag tot nog toe geen aanleiding om daar iets over te schrijven. Nu vertelt mr. Adèle dat er in Turkije drie officiële onderzoeken naar de Baybasin/Demmink-zaak lopen! Over de relatie met Turkije morgen dus meer…

  • 26:

    sorry, maar ik zie het verband ook niet…

  • petje:

    Er waren ook klachten over de snelheid van handelen en inzet van de Nederlandse hulpdiensten bij een aantal Turkse inzittenden i.t.t. de lezing van Balkenende. Hopelijk wordt dit ook onderzocht door de onderzoeksraad.
    Het moet inderdaad gezegd dat de onderzoeksraad wel heel snel met een nogal onomwonden voorlopige conclusie kwam wat me niet goed mogelijk en verstandig lijkt bij een dergelijk vliegtuigongeluk..
    Ik heb wel de enigszins de indruk dat er een koude oorlog plaatsvindt tussen Nederland en Turkije.. (hoewel ik zeker geen Micha Kat fan ben)

  • E-bee:

    Hier nog wat links over o.a. deze Turkish Airlines crash.
    In de eerste link, die diverse verbanden in kaart tracht te brengen, wordt alleen 1 onbeduidend numerologisch verband gevonden. Tot dusverre dan.
    http://mayavision2012.wordpress.com/2009/02/26/economy-not-the-only-thing-crashing-about-these-days/
    en hier wat video,s en achtergrond over de Turkish Airlines crash:
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7909683.stm

  • Rogier:

    Mij toch net iets TE suggestief. Verder prima, keep up the good work.

  • mr. drs. BOU:

    Beste Rogier, link even door naar mijn volgende post. Want ik begrijp niet waarom het OM zich opeens zo heftig bemoeide met die Turkse vliegtuigcrash. En als ik het niet snap, dan klopt het niet, begrijp je? En natuurlijk dacht ik toen aan de hele zaak Baybasin…

    Ach, het is maar een associatie, misschien ligt de waarheid wel heel ergens anders. Maar kloppen doet het van geen kant en daar gaat het me om. Of vind jij soms wel dat het klopt? Als een zwerende vinger dus…

  • mr. drs. BOU:

    Mustafa Y, die een aanklacht heeft ingediend tegen Joris D. is in Turkije met de dood bedreigd, een week nadat advocate Van der Plas privé-gegevens over Mustafa op verzoek vertrouwelijk had doorgegeven aan het landelijk parket.

    Quote van Jetty.

    Dank je wel, Jetty. Dat is duidelijk verwoord.

  • Harald:

    Ach mevrouw Bou, wat jammer om bij mijn eerste bezoek sinds lange tijd te moeten constateren dat u uw verstand nou definitief lijkt te zijn verloren. Complimenten met de nieuwe layout overigens!

  • mr. drs. BOU:

    Harald, welkom terug van weggeweest. En dat wat men niet heeft, kan men ook niet verliezen, zeker niet definitief.
    Dank voor de complimenten over de nieuwe layout. Dat wat men ontvangt is altijd meer waard dan het grootste verlies.
    😆

  • Geronimo:

    Ook hier weer de snelheidsmeters die ter discussie staan na de laatste airbuscrah. Tenminste, dat zeggen ze.
    http://www.reuters.com/article/africaCrisis/idUSL9629013

Recente reacties