Archief
Artikelen


Global dimming wil zeggen dat de intensiteit van het zonlicht wordt verminderd door stoffen in de atmosfeer. Deze kunnen het zonlicht absorberen of weerkaatsen, in beide gevallen bereikt het zonlicht de aarde niet. Volgens sommige onderzoekers is de intensiteit van het zonlicht in verschillende gebieden de laatste decennia met 10 tot 20% afgenomen. Vanaf 1990 lijkt deze trend zich om te keren, maar vanaf dat jaar nam de activiteit van de zon ook toe!

Global dimming wordt veroorzaakt door fijne stofdeeltjes die als condensatiekernen fungeren, waardoor wolken worden gevormd die bestaan uit zeer kleine druppeltjes. Daardoor regenen deze wolken minder snel uit en ze weerkaatsen meer zonlicht dan natuurlijke wolken. Een belangrijke oorzaak is het vliegverkeer. We kennen allemaal de condensatiestrepen die vliegtuigen vaak achterlaten. Ze doen dat echter niet altijd, waardoor sommige mensen denken dat er sprake is van chemische besproeiing, oftewel chemtrails, maar dat is niet zo.

Bij de verbranding van fossiele brandstoffen, zoals vliegtuigbenzine, komt niet alleen CO2 vrij, maar ook H2O. Bij de verbranding van 1 liter kerosine komt ongeveer 1 liter water vrij in de vorm van waterdamp. Er komt ook wat zwavel vrij, wat kan dienen als condensatiekernen. Wanneer de atmosfeer op 10 km hoogte, waar de vliegtuigen meestal vliegen, relatief droog is, dan condenseert die waterdamp niet, maar hij wordt door de atmosfeer opgenomen. De vliegtuigen laten dan geen witte streep achter. Is deze atmosfeer reeds (bijna) verzadigd van waterdamp, dan zal de waterdamp van het vliegtuig condenseren. We zien dan een witte streep. Is de atmosfeer reeds oververzadigd van water, dat bij gebrek aan condensatiekernen geen druppeltjes heeft gevormd, dan zal het voorbijkomende vliegtuig ook de waterdamp uit de atmosfeer laten condenseren. Het vliegtuig zal nog dikkere strepen achterlaten en deze kunnen lang blijven hangen, terwijl ze zich langzaam verspreiden.

De uitstoot van CO2 kan geen kwaad, al beweert Al Gore van wel. Het vliegverkeer met zijn contrails heeft echter wel degelijk invloed op het klimaat. Waterdamp is het broeikasgas bij uitstek, de warmtecapaciteit van water is enorm. Tegelijkertijd kaatsen de witte wolken het zonlicht terug, zodat het op aarde minder warm wordt. Als het bewolkt is, dan zijn de dagen meestal koeler, maar het wordt ’s nachts minder koud. Wat precies het effect is van deze twee tegengestelde tendensen, is onduidelijk, want nog lang niet voldoend onderzocht. In de reportage Global Dimming wordt echter reeds een tip van die sluier opgelicht.

Een belangrijk meetinstrument blijkt daarbij een simpele waterpan, die wereldwijd wordt gebruikt door de boeren. Zij zetten een pan met water in de zon en vullen hem elke dag bij, om het verdampte water aan te vullen. De hoeveelheid water die moet worden toegevoegd, is een goede indicatie voor de hoeveelheid water die de planten op dat moment nodig hebben. De panverdamping of panevaporatie bleek ook een goede indicatie voor de hoeveelheid zonlicht die op aarde valt. Uit de wereldwijde gegevens van eenvoudige boeren blijkt dat de panevaporatie is afgenomen.

De dreigende Global Warming waarmee deze reportage eindigt, gaat echter niet door. Wat dat betreft is de reportage achterhaald. Global Dimming zou daarentegen wel eens een veel groter probleem kunnen worden, als de zon minder fel gaat schijnen.

Global Dimming duurt 49 minuten

Share and Enjoy:
  • NuJIJ
  • Twitter
  • Facebook
  • Hyves
  • RSS
  • email

2 Reacties op “Global Dimming en vliegtuigsmog”

  • yvonne:

    Deze documentaire kwam ik ongeveer een jaar geleden tegen, heb liggen janken, wist het wel een beetje maar dit was zo confronterend. Kon het met niemand delen want niemand geloofd dit….Inmiddels is deze docu vertaald in heel veel talen! Het is zo erg voor de natuur voor de mens, voor de hele wereld. Heb deze docu inmiddels doorgestuurd naar politici en media, maar nog niets gehoord.

    http://olympiczion.nl/index.php/what-in-the-world-they-are-spraying-nederlands-ondrtiteld/

    Groet Yvonne

  • Boudine:

    Deze docu heb ik ooit gepost in “klimaat”. Maar er is zoveel meer aan de hand. Ik ga hem nu plaatsen in Chemtrails, want daar hoort hij thuis. In de zomer van 2008 wist ik nog niet wat chemtrails waren, ik maakte me toen nog slechts ongerust over global dimming, “sluierbewolking” en vliegtuigsmog. Zeven jaar na dato blijkt het zoveel erger dan ik dacht!

Recente reacties