Archief
Artikelen

Klaas Jan Bolt, de vrachtwagenchauffeur die drie jaar geleden werd overgeleverd aan Frankrijk, zit niet langer in voorarrest, maar in de beklaagdenbank. Ruim drie jaar geleden liet Klaas Jan zijn vrachtwagen achter in Spanje, omdat hij had ontdekt dat er cannabis verstopt was in zijn lading. Hij belde de Spaanse politie, maar deze kon hem niet verstaan. Ook belde hij zijn vrouw, die de Nederlandse politie belde en daar het advies kreeg, dat Klaas Jan zijn wagen moest laten staan en met de trein naar huis moest komen. Zo gezegd, zo gedaan.

Klaas Jan werkte nog maar pas bij zijn baas, Klaas H., die eind 2004 in Frankrijk werd aangehouden wegens drugssmokkel. Vermoedelijk heeft de Franse recherche Klaas H. een flinke strafvermindering beloofd, als hij zou bekennen en ook nog wat namen zou noemen, dus baas Klaas noemde namen! Begin 2005 werd Klaas Jan van zijn bed gelicht en uitgeleverd aan Frankrijk, met als enig bewijs de verklaring van baas Klaas. Toen deze besefte wat de consequenties van zijn verklaring waren, heeft hij deze weer ingetrokken. Klaas Jan heeft nooit iets met drugs te maken gehad en dit was de derde rit voor zijn nieuwe baas. Ook weet een vrachtwagenchauffeur gewoonlijk niet wat er in zijn wagen zit. De vracht wordt immers geladen in kratten, dozen of balen en voorzien van een vrachtbrief waarop staat wat er in zit. Maar wat als die vrachtbrief iets anders vermeldt en het blijkt cannabis?

De Franse recherche gaat er van uit dat een vrachtwagenchauffeur weet wat hij vervoert. Dat Klaas Jan de wagen in Spanje achterliet, doet kennelijk niet ter zake. Klaas Jan zou betrokken zijn bij een internationale drugssmokkelbende en hij blijkt niet de enige. In het proces dat op 5 mei is begonnen, staan dertien Nederlanders en een Pool terecht. Zeven van die Nederlanders zijn vrachtwagenchauffeur, uitgeleverd door Nederland, op grond van de verklaring van baas Klaas. Volgens de Franse officier van justitie Patrick Sassoust duurde het onderzoek zo lang omdat het om een grote zaak gaat en er meerdere landen bij betrokken zijn. “De samenwerking met Nederland is uitstekend verlopen. We hebben een heel sterke zaak.”

Daarom hebben Klaas Jan en zijn collega’s drie jaar lang in een Franse gevangenis in voorarrest gezeten. Klaas Jan hield daar een dagboek van bij. Contact met zijn vrouw en zijn vier kinderen was nauwelijks mogelijk, telefoneren was verboden, brieven werden gecensureerd of niet doorgestuurd. De gevangenis was smerig, het eten was smerig, Klaas Jan zat met een andere gevangene in een veel te kleine cel. Het proces werd uitgesteld en uitgesteld, tot hij er helemaal gek van werd. En nu mag hij dan eindelijk voorkomen. Maar hoe groot is de kans dat hij na drie jaar voorarrest wordt vrijgesproken?

Zijn Nederlandse advocaat, Han Vallenduuk, heeft er weinig vertrouwen in: “Het is een showproces.” Hans Bolt, de broer van Klaas Jan, blijft echter optimistisch. Hij is in Bordeaux om Klaas Jan te ondersteunen. “Ik word ook nog gehoord in de rechtbank. Op 10 mei kan ik Klaas-Jan bezoeken.” Op Transport online zal hij verslag doen van het proces. Ook Esther van der Wal, oprichtster van de website Gevangen Chauffeurs en zelf truckersvrouw, volgt de zaak op de voet. Ze hoopt dat hij snel vrijkomt. ‘Misschien krijgt hij een straf die minder is dan de drie jaar die hij al heeft gezeten, en anders vrijspraak.’ Een verzoek om Klaas Jan voorlopig in vrijheid te stellen, werd gisteren echter afgewezen. Op Gevangen Chauffeurs staat nog veel meer achtergrondinformatie.

Gelukkig besteedt de media ook aandacht aan het proces. Het Algemeen Dagblad, de Pers, de Trouw en de Telegraaf meldden het nieuws op 5 mei en allen spraken er schande van. Hart van Nederland heeft er tot twee maal toe aandacht aan besteed, op 2 februari en 6 mei. De zaak haalde op 5 mei zelfs het NOS-journaal. Veel mensen zullen daarom wel reeds op de hoogte zijn van het lot van deze chauffeurs, maar toch is dat niet voldoende.

Voor de Franse verdediging is namelijk een Franse advocaat nodig en deze kost 15.000 Euro, geld dat de familie Bolt niet heeft. De andere chauffeurs zitten in hetzelfde schuitje, vandaar dat Transport online een inzamelingsactie houdt.
Uw schenking kunt u storten op:
Bankrekeningnummer: 12.59.35.919
t.n.v.: Transport Online
o.v.v.: Hulpactie Bolt

Mocht u eerst meer willen weten, dan kunt u contact met hen opnemen via e-mail: info@transport-online.nl of op telefoonnummer: +31 (0)511 420 425, bereikbaar van ma t/m vrij van 9:00-17:00 uur en op za van 10:00-14:00 uur.

Dat Klaas-Jan Bolt en zijn collega’s spoedig worden vrijgesproken, dat valt te hopen. Maar belangrijker lijkt het me, om deze absurde en schandalige situatie in de toekomst te voorkomen. Het Europese uitleveringsverdrag, dat dit mogelijk maakte, zou meer garanties moeten bevatten. Op dit moment gaat de Nederlandse justitie over tot uitlevering, zonder zelfs maar marginaal te toetsen of daar enige reden toe is. Niet alleen Klaas Jan Bolt is daar het slachtoffer van! In een Poolse cel zit nog altijd een zekere Robert Hörchner en zijn omstandigheden zijn minstens zo erbarmelijk!

De meeste Nederlanders die in het buitenland gevangen zitten, worden al dan niet ten onrechte beschuldigd van zoiets onschuldigs als cannabis. Deze strijd tegen drugs maakt meer slachtoffers dan cannabis zelf ooit zou doen. Het enige gevaar van cannabis is dat het verboden is en daarmee crimineel. Op zich is de plant onschuldig en uiterst nuttig! Het gevaar van cannabis valt alleen te bezweren door deze plant te schrappen uit de opiumwet.

Ceterum censeo Joris Demmink strafrechtelijk… wordt vervolgd.

Share and Enjoy:
  • NuJIJ
  • Twitter
  • Facebook
  • Hyves
  • RSS
  • email

Laat een reactie achter

Recente reacties