Archief
Artikelen

Muziek en religie zijn altijd nauw met elkaar verbonden geweest. In de westerse wereld kennen we de Gregoriaanse gezangen, met als hoogtepunt de religieuze liederen van Hildegard von Bingen (1098-1179). Haar composities zijn op schrift bewaard gebleven en worden ook nu nog uitgevoerd. Een ander hoogtepunt is de Mattheus Passion van Bach (1685-1750). Hoewel dit oratorium gaat over het lijden en sterven van Jezus, hoeft men niet te geloven in het evangelie, om te genieten van deze passie. Ook de gospelmuziek en de daaruit voortkomende negrospiritual hebben een religieuze basis. Daarnaast zijn er natuurlijk ook altijd liefdesliederen geweest, met een wereldse inslag. De oudste Nederlandse tekst is een zin uit zo’n liefdeslied.

In de Arabische wereld is dat niet anders. Naast de wereldse liefde vormt daar de Koran een bron van inspiratie voor zangers en musici. De toonladder, de basis voor een melodie, is in de Arabische muziek echter niet gelijk aan de onze. De Arabische muziek is gebaseerd op de maqam, een toonladder die is opgebouwd uit blokken, de anjas, die bestaan uit drie, vier of vijf tonen. Voor een westerling klink deze muziek eentonig, tot men de nuances begint te onderscheiden. Let in de volgende video eens op de kleine variaties in toonhoogte.

The 99 Beautiful Names of Allah duurt 5 minuten

Zoals ik al eerder schreef, ontwikkelden de moslims de algebra, de wiskunde van het ritme. Men vindt dat ritme terug in de architectuur, maar ook in het dagelijkse leven. De plicht om vijf maal per dag op vaste tijdstippen te bidden, maakt dat de dag in een vast ritme verloopt. Rond de dertigste breedtegraad, waar de moslimcultuur zich ontwikkelde, blijven de dagen het hele jaar door ongeveer even lang. Ook kent men daar nauwelijks seizoenen, die bij ons het ritme in een jaar bepalen. De verplichting om een maand per jaar te vasten, geeft het ritme aan binnen een jaar. De Arabische muziek is zeer ritmisch en omdat de toonladder afwijkt van de westerse, kan men de melodie het beste volgen door te luisteren naar het ritme. Let in de volgende video eens op het invallen van de drum.

The 99 Names of Allah, the lord of the Kaba duurt 3 minuten

Moslims mogen geen afbeeldingen maken van de natuur en zeker geen afbeelding die een voorstelling zou zijn van hun god Allah. Een zelfde voorschrift staat reeds in het bijbelboek Leviticus, waar zelfs het noemen van de naam van god verboden is. Wellicht is vanuit die traditie de gewoonte ontstaan om Allah aan te roepen met allerlei andere namen. Ook is de Arabische kunst meestal non-figuratief en zelfs het schrift getuigt van gevoel voor ritme en schoonheid. Let in de volgende video eens op het verschil tussen het Arabische en het westerse schrift. En het ritme is net zo swingend als de gospels van Mahalia Jackson!

Names of Allah duurt ruim 7 minuten.

De Egyptische zangeres Um Kalthoum (1904-1975, haar naam wordt ook geschreven als Umm Kalthoom) was beroemd in de hele Arabische wereld. Zij was ongetwijfeld de meest begaafde muziekartieste van het Midden Oosten. Ze begon als haar carrière als Koranzangeres, maar ze schreef zelf ook liederen, waaronder uiteraard liefdesliederen, zoals de Arabische tophit Layla wa Layla, die in verschillende versies op YouTube staat, waaronder ook recente uitvoeringen. Vijftig jaar lang bleef Um Kalthoum ongekend populair. Ook in Europa was ze bekend, zoals blijkt uit dit optreden in Parijs. Haar begrafenis werd bijgewoond door alle groten der Arabische wereld, terwijl een onoverzienbare menigte haar rouwstoet volgde. Haar stem klinkt nog iedere avond op talloze Arabische radio’s en haar muziek wordt nog altijd vertolkt.

Umm Kalthoom duurt 38 minuten

Toegift: het nog altijd bestaande Oum Kalthoum Orchestra trad vorig jaar oktober op in New York. Misschien houdt u niet zo van Arabische muziek, maar wat een ritme!

Om Kalthoum Orchestra drummers solo duurt 6 minuten.

Share and Enjoy:
  • NuJIJ
  • Twitter
  • Facebook
  • Hyves
  • RSS
  • email

5 Reacties op “Moslimmuziek verklaard voor ongelovigen”

  • Harald:

    Bou, wat een prachtige films over moslimmuziek! Dan over 911 nog even, met romeinse cijfers is dat IX XI, symmetrisch. De twee I’s zijn in deze voorstelling de torens, waar stuk voor stuk een grote X doorheen gezet werd op die dag. Je kunt het ook zo zien: I XX I de twee pilaren Jachin & Boaz met in het midden de passer en winkelhaak, welbekend van de vrijmetselarij, zie bv hier:
    http://www.pzschilders.nl/pages/projecten/prive%20opdrachten/tempel_vrijmetselarij/JPEG/loge%20033.jpg
    Huisnummer is overigens nr. zevenenzeventig, evenals een van de vluchtnummers. Mvg, Harald

  • Dank voor het compliment, Harald. Zelf geniet ik ook van deze muziek en eerlijk, ik heb heel hard gelachen om mijn eigen 1 april grap! Vooral die beschrijving van Um Kalthoum, te mooi om te wissen… 🙂

    Wat betreft de 911 symboliek, deze verwijst inderdaad eerder naar de vrijmetselarij, dan naar Osama bin Laden. In de VS is 911 ook het alarmnummer, zoals bij ons 112. Maar dat ik niet geloof dat 911 door moslims georganiseerd werd, heeft meer te maken met die vijf verschillende luchtmachtoefeningen, waardoor het luchtruim boven het oosten van de VS onverdedigd was. Het heeft te maken met de manier waarop de torens instortten, met het invliegen van de FEMA twee dagen voor de ramp, met de snelle opruimingsacties, met het gesmolten staal onder de ingestorte torens en zo voort.

    Een onbeschadigd paspoort in de puinhopen van het WTC zou moeten bewijzen dat de bende van Atta achter deze aanslagen zat. Hoe naïef moet men zijn om dat te geloven? Nee, het gevaar komt niet van de moslims, maar van de ongelovigen!

    Maar goed, deze draad gaat over muziek!

  • klaas:

    ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat de vs de zon willen doven om zonne-energie geen kans te geven en zo de olie-industrie een kans te geven. Echt waar

  • Harald:

    Ja Klaas, zo kan die wel weer!

    Even doorbordurend over de getallensymboliek achter terrorisme:
    – de aanslagen in Madrid waren op 11-3: in romeinse cijfers wordt dat XI III Je ziet dat er hier wederom een X gezet wordt (bom) door de vier I’s die in dit geval de vier treinen symboliseren die bij deze aanslag getroffen werden.
    – de aanslagen in Londen vonden plaats op 7/7: VIIVII Hier voor elke bom een I (drie metro’s en een bus) en de twee V’s voor de kompas en winkelhaak!

    Maestro, muziek!

  • Klaas, je bent een dagje te laat! 😉

Laat een reactie achter

Recente reacties